Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.01.2012 20:26 - Добавките за българската история към превода на Манасиевата хроника
Автор: atil Категория: История   
Прочетен: 5890 Коментари: 4 Гласове:
10

Последна промяна: 01.08.2015 10:24

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

В предишния постинг споменах за българските източници, които ползвам. Сред тях особенно място заемат именно тези добавки.

image

През пролетта на 1331 г. ловешкият деспот Иван Александър, бил избран за цар и с това решение болярският съвет в Търново много бързо пресякъл мераците на въздигащата се по това време Сърбия да се меси в българските работи.

В т.нар. Второ житие на Стефан Дечански, което Григорий Цамблак написал в качеството си на Дечански манастирски игумен в началото на 15 - ти век, той изобщо не споменава името на Иван Стефан( син на загиналия във Велбъждката битка на 28 юли 1330 г. български цар Михаил Шишман и на сръбската принцеса Ана), а изтъква, че пряк приемник на Михаил Шишман бил неговият племенник Иван Александър.
Свободните съчинения и разсъждения относно някакво "сръбско влияние" върху България с нищо не са потвърдени.
Сръбско настъпление след нелепата гибел на цар Михаил Шишман( а не Шишманов, руската форма за фамилно и родово име се налага в България през Възраждането) не могло да се осъществи, тъй като било невъзможно за сърбите, да се справят със "седмината  царе", които били край Велбъжд. Един от тия "седмина" български царе бил Иван Александър - за неговото участие известява напълно достоверно "предисловието" към "Законника" на крал Стефан Душан от 1349 и 1354 г. .
Самият български цар загинал в тази битка по нелеп начин, неговият отряд се пръснал из околностите да събира фураж и храни в очакване на другите български отряди. В това време сърбите нападнали ненадейно. По-късно след прииждането на останалите български сили те повече нищо не могли да направят и било сключено примирие.

За трайността на предприетата през пролетта на 1331 г. в Търново политическа акция говори и женитбата на
младия сръбски крал Стефан Душан( 1331 - 1355 г.) за Елена, сестрата на българския владетел. Всъщност управлението на този крал бележи най-големия възход на Сърбия в нейната история. Ролята на българката - царица тук никак не случайна. И по отношение на България и по отношение на българските земи и население на юг включени в рамките на Сърбия.
От друга страна, през 1346 г. Сърбия ще смята за окончателно уреден църковния си въпрос - Сръбската архиескопия се обявява за независима патриаршия, а преди това през 1345 г. Стефан Душан се провъзгласява за "цар". На церемонията присъства най-високопоставена българска делегация, начело с патриарх Симеон.
Тук по-скоро става въпрос, че към "седмината царе" се присъединил още един...

Как се държат византийците обаче по това време( Иван Александър връща Пловдив и Родопите към България, а след втория си брак отделя Видинското царство).
Като си припомним мълчанието на византийските хронисти от 9 -10 век за едно такова събитие, като просветната мисия на Кирил и Методий сред славяните и връзките им с България, тяхната словоохотливост за времето на цар Иван Александър не толкова учудва, колкото поразява. Явно, българо-византийските културни и политически отношения е трябвало едва ли не да вземат обратна посока спрямо традиционния курс, за да се стигне до такива наистина качественни промени.


image

Йоан Александър в Христа Бога верен цар и самодръжец всем блъгаром и гръком;
Теодора в Христа Бога верная и новопросвещенная царица и самодръжица всем блъгаром и гръком;
Йоан Шишман цар сын великаго царя Иоана Александра;
Йоан Асен цар сын царев
(Текст на миниатюрата от Манасиевата хроника)


Целта на този кратък исторически преглед е да се види една от основните характеристики на българското средновековие. А тя има пряка връзка с добавките в превода на Манасиевата хроника. Става въпрос за следната характерна особенност:
На всяка територия където е имало някаква българска власт - царска, болярска, деспотска.., тя не е търпяла чуждо вмешателство, чужди нрави и освен независимост, често са проявявали и себичност и своенравие. Многократно се споменава през годините за българска гордост, българско високомерие, дебелоглавие, варварство и т.н.

От друга страна историческата памет за предците е била жива, а историята на страната се е знаела. . И то поне до края на 15 -ти век. А по манастирите Паисий намерил "на много места писано по малко", за жалост до наши дни и това явно е прочистено... Защо!?!
Мистика, световна загадка, дали телевизионния канал "Дискавъри" няма да се сети да направи някой филм?
Трите почти независими едно от друго феодални владения на север "представляват" статуквото у нас в края на 14 -ти век.
Те са наречени "Велика Търновия" , "Велика Сардикия"( от "сара" - "Златна" Добруджа) и " Велика Европия"...!
Тези названия остават живи, дълго след завладяването на България.
Независимо от феодалната разпокъсаност, две царства и над 9 деспотства, градивното културно развитие продължавало до последно.
От историята на средновековна Европа се знае, че приблизително по същото време именно в такива "културни образувания" като Търново и Видин се създават първите средновековни университети. България от времето на Иван Александър, следвала "сходен курс" на културно творчество.


image

Григорий Цамблак - родом търновски болярин, замонашен ,ученик на патриарх Евтимий, Киевски митрополит, български писател и летописец.

Като участник и очевидец Григорий Цамблак осведомява, че през седемдесетте и деветдесетте години на 14 -ти век школата на патриарх Евтимий в Търново била наистина средновековен университет. При прочутия учител се събирали ученици от много народности и страни. С това трябва да се обясни славата на Евтимий "на север до Океана и на запад до Илирик" - сведения добити от Григорий Цамблак пак чрез лични наблюдения.

Днес обаче вместо да четем книги от университетската му библиотека или документи от царската канцелария, ние благодарим на Бога, че са се запазили в случая тези 19 добавки за българската история в превода на Манасиевата хроника...!
Няма значение, че и на тях толкова им обръщат внимание, колкото и на "Джагфар тарихи" или често си позволяват да ги тълкуват както дявола евангилието.

Иван Александър унаследил и развил в българския държавен и културен живот традициите на положителното отношение към родното историческо минало. С аргументите на това минало цар Калоян успял в началото на 13-ти век да отстои в международни дипломатически сражения правото на възобновената българска държава самостоятелно да съществува. Естественно е че Иван Александър е знаел за този успех по запазени писменни сведения а не от приказките на баба си или от народния фолклор...


image

Миниатюри от Манасиевата хроника

Вместо да я чете на гръцки, през 1344-45 г., той поръчал и получил нарочно приготвен и специално украсен с цветни художественни изображения, превод на български от стихотворната историческа хроника на византийския писател от 12-ти век Константин Манасий.
Причината за това царско желание явно е била стихотворното изложение на историческия текст. Известна е голямата слабост на българската аристокрация от най-старо време към поезията, музикалните изкуства и танците!

Свидетелство за принадлежността си към царската династия АСЕН(Азан), дава самия цар. Всичките му деца, с изключение на Иван Шишман, носели родовото име - Асен, включително и във фамилния си герб!


Следва продължение.




Гласувай:
10
0



1. shtaparov - Царското име Асен
05.01.2012 07:19
Името Асен произлиза от думата Ясен (Ясьен,Йасен),която преди векове и дори преди хиляди години е била епитет на Слънчевия бог и на жена му Месечината (виж "Ясно Слънце", "Ясна Месечина и пр."). Окончателният й смисъл е Йожен (Божен,Божан,Божин,Божий т.е.- Божествен),и под "Ясно Слънце" нашите деди са разбирали "Божественото Слънце",а под името "Ясен" (Асен,от което туркоарабите са наследили и "своето" Хасан) са разбирали "Божият" (Божественият,Роденият от Бога,Дареният от Бога). Това име е било царско и явно не е позволявано да се ползва безнаказано от обикновения народ,а само от хора с царска кръв,потомци на древните езически жреци,които владеели волята и умовете на хората в древността. Някои онеправдани царски синове,внуци и прочее потомци,които не могли да станат царе в родината си,разпространили това име далеч от Балканите вероятно още преди 3-4 хиляди години. Такова нарушение на наложените табута не е могло да стане в родината ни,а само далеч от нея поради силната съпротива на нашия народ срещу нарушителите. След като някои далечни царски потомци,носещи това име,се оказали замесени
в създаването и разпространяването на новата ислямска вяра сред езичниците,
езическите табута в новите реформирани общества отпаднали окончателно заедно със старата религия и имена като Хасан,Али, Мохамед и пр. станали популярни сред обикновения народ.
цитирай
2. atil - Значението на думата е интересно да ...
05.01.2012 10:20
Значението на думата е интересно да се изследва, но тук става дума за царска династия ,подобно на Арпад в Унгария, на Рюрик в Русия или на Балтаварите във Волжка България. Всички тези династии са клонове е продължителки на древния царски род ДУЛО. При нас Азановичи(Асеневци) почват да се наричат всички потомци на Азан Тукта - бащата на Крум и брат на Кардам. Оригиналната дума е Азан от Аз,Ас - което означава дух. А какво и станало по другите краища и каква е историята на това име е вече друга тема. Някои го тълкуваха ,че идвало от Ашина, друг древен булгарски род, чийто тотем е вълка.Но той управлявал в Тюркския каганат и после в Хазария.
цитирай
3. shtaparov - Българските имена:
07.01.2012 21:00
За Арпад съм съгласен,понеже името му означава Урбат (Курбат,Кубрат). А
името Ашина е древно-Българско и означава Ожина (Божина,Божана) и Башина (Божина,Божинъ). То е попаднало сред първобитните тюрки чрез споменатия по-горе механизъм,т.е.-Български род,завладял тюрките и наложил им своята власт редом със своите титли,руни и части от езика така,както по-рано други Българи начело с Хромий (Бромий= Брама т.е. Хрома или Хромият) са завладели Индия (ок.2000 г.пр.Хр.) и са наложили в нея езика си,известен по-късно като "Санскрит". Поздравления!
цитирай
4. atil - Преди време един анонимен ми се п...
08.01.2012 14:15
Преди време един анонимен ми се подиграваше, че съм пускал твоите коментари,shtaparov - само че , на мен не ми пука особенно. Когато човек се интересува , с времето научава все повече и накрая ако интересът му е здрав стига до истината. Твоя анализ базиран на славяно-арийската езикова форма сигурно има доста точни попадения.И СЪОТВЕТСТВИЯ! Защото на практика е западно-булгарското наречие на иделските племена още от зората на тяхното съществуване.
Но това ,което съм написал не се основава на езиков анализ( за династиите става въпрос и за нашата династия - АСЕН). Това са сведения от древнобългарския сборник от Волжка България "Джагфар тарихи"! Унгарците отдавна са ги признали ,защото съвпадат с техните източници, също както с нашите тук, например.Тук в блога има писано за това:

http://atil.blog.bg/history/2011/05/10/rodoslovie-na-dunavsko-bylgarskite-care.744475

Това са три поредни постинга за родословието на дунавско-българските царе!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 3571204
Постинги: 511
Коментари: 2360
Гласове: 2964
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031