Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.06 07:45 - Древнобългарската чинова и държавна система. Благороднически титли, звания и добавени почетни имена.
Автор: atil Категория: История   
Прочетен: 3366 Коментари: 22 Гласове:
6

Последна промяна: 21.06 17:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Заглавието е много задължаващо а темата слабо осветлена и доста изкривена през годините. Тук има място за цяла книга или научна дисертация. И ще трябва да приложим умения от изкуството на "висшия пилотаж" за да успеем  с един кратък текст като този, да ударим контра на постоянните и огромни по обем упадъчни и лъжливи интервенции и по този въпрос...

Историческа справка  

Прародина на българите се явява Идел-Урал(Волго - Уралието), в дълбока древност го наричали "Ура" или "Туран"( по-късно "Стари Туран"). Предците на българите се спасявали от студовете - в ледниковата епоха - в уралските пещери, и на тази почва възникнала почитта към планините и пещерите. Бог и духовете, мислели прабългарите, се явяват по върховете на планините и в пещерите, оттук названията - "ас", "алп", които означават "висок".  Затова първобитните храмове и гробници на вождовете и царете, българите ги строели във формата на пирамиди - символи на свещенните планини и в тях пещерните молителници.  
Старите храмове във вид на земни пирамиди се наричали "курган" или "балкан" а тези във вид на каменни гладкостенни пирамиди - "ег кепе", във вид на пирамиди със стъпаловидни склонове - "теме", гробници - "булемер"("булюмар") или "май-юле"( оттук и думата "мовзолей"). Архитектурните комплекски от построените на едно място пирамидални храмове и гробници на царете и героите - "ас- келеу"("Височайша молителница") и т.н. Отначало българите се наричали "идель" т.е. "седем(иде) рода(ель), тъй като основата на нашия народ съставило обединението на седем тюркски и индоарийски рода.  Тюркските предци на българите дошли във Волго - Уралието от дълбините на Азия(Алтай).
( Трябва да уточним от началото, че по това време понятието "тюркски" не съществува никъде, то се появява много по-късно а тук се употребява за яснота, тъй като след 6 век постепенно се разпространява върху всички езици от тази сибирска езикова група.)

Преди около 15 хил. години иделците образували във Волго-Уралието държава на която дали своето име - Идель( другите му форми са - Атиль, Итиль, Тель, и т.н.), едва след това върху тях се се закрепило новото им име - "булгар"("бургар"). "Булгар" - вълча(булг, бург) глава (ар) - било названието на знамето на иделците, на което имало изображение на вълча глава.

image

Тъй като думата "булг" в старобулгарския език означава и "черен" и "вълк", то българите били наричани както "вълчеглавите", така и "черноглавите".
Отначало българите говорели както на тюркско, така и на индоарийско наречие, но постепенно тюркския език станал за тях главен език.
(...)
През 625 г.пр.не. след 28 годишно българско господство в Близкия изток, властта на Идел там паднала. Западноиранския цар, васал на Идел, вероломно избил кипчакските воеводи по време на един пир в неговия дом...(Гарнизоните там били съставени основно от кипчакското опълчение). Тогава Маджи извел разстроените кипчакски отряди обратно на север.   През 6 век пр.н.е. част от малоазийските българи(ермигермихионите и сабаните), била изселена от иранския цар Дарий в Централна Азия. Техните потомци през 6-ти век образували известния Тюркски каганат, от там се разпространило старобулгарското название "тюрк" върху всички тюркоезични народи.
По-късно българите не веднъж се опитвали да повторят успеха на Маджи, особенно през периода 2 - 13 век.   

През 7-ми век древен Идел приел етнонима на господстващия в него народ - БУЛГАР(Булгар иле, Булгария), а думата "Идел" става име на Волго-Камската речна система, и влиза тюрко-булгарските названия на седемте най-големи реки в нея.( Кара Идел - Волга, Кама Идел или Чулман Идел - Кама, Ак Идел или Агидел - Белая, Нукрат Идел или Ботка Идел - Вятка, и т.н.) В началото на 10 век от Булгар отпада територията на Русия, която била в рамките на Идел от 7 век пр.н.е.  За 1600 години в Идел-Булгарската държава, руските славяни и фино-угрите, възприели около 2 хиляди думи и редица български традиции и митове.
Изселващите се от Идел български групи, разнесли по целия свят, българските митове, обичаи, знания, навици.

image  
Според преданието, по река Кама злите духове докарали в Идел красавицата Чулман... Заради която се скарали петимата братя - Буртас, Булгар, Алан, Чермиш-Сармат и Бесер!  Същите които поставили началото на петте царски династии наричани Биш калпак(Петте венеца), векове наред враждуващи помежду си. Тези междуособици са една от причините за разселенията на големи групи древни българи в различни точки на земното кълбо.  
От тук: https://boianimen.blogspot.com/2017/05/2.html


    Основаване на Дунавска България  

(...)
През 660 г. Кубрат, който приел в 630 г. титлата Кана (Цар-Император) умира. На Булгарския трон издигат неговия най-голям син Бат-Боян.    Начало но гражданската междуособна война и отделянето на Аспарух   Но само след три години Шамбат при подкрепата на най-младия син на Кубрата - Аспарух Маджар, се вдигнали срещу Бат-Бояна с цел да завладеят трона. Аспарух бил наместник на баща си в Барс иле(Волго - Урал) и Есегел(Сибирската част). Кубрат знаейки, че е много дружен и в добри отношения с чичо си, нарочно го отдалечил на изток...  
Аспарух напуснал Барс иле и завладял Северокавказката област, която наричали Кара Бурджан.   Тогава предприели с чичо си настъпление срещу личното владение на Бат-Боян(Причерноморието). Пет години го държали в обсада в Крим, като през това време Шамбат управлявал и се разпореждал в държавата като Цар.
При тези условия Бат- Боян сключил съюз с Хазарската орда(Орда - съюз от няколко скотовъдни племена). По силата на договора хазарите получавали част от южнобулгарските земи(Азак, Северен Кавказ и Долното Поволжие с булгарските градове Атил, Семендер и др.) при условие, че помогнат да се разбие Аспарух и Бат-Боян да запази властта.  Хазарите помогнали и Аспарух бил разбит, само че не тръгнал да се преселва на Балканите а отстъпил натам откъдето настъпил в Средното Поволжие...
Оттам с част от подвластните му българи отишъл при чичо си в Киевската област.
(...)
След смъртта на Шамбат през 672 г. Аспарух напуснал Киев и с хората си се настанил в Кашан(днешна Молдова). Предчувствието му не го излъгало след него киевляните предали града доброволно на Бат-Боян. Аспарух не се чувствал сигурен за бъдещето и задоволен от положението си. Затова Кубер и Лачин били повикани от Панония на помощ.
Започнал контраофанзива през 679 г. към Онгъла на изток и на запад към Долния Дунав откъдето изтласкал аварите на запад. След като разбил Константин IV Погонат, настъпили на юг и завладели византийските провинции Мизия и Македония. Аспарух преместил временната си столица в Плиска и през 681 г. провъзгласил собственна държава и се обявил за Кан.

image  
За разграничаване от останалите булгари, българите на Аспарух в науката ги наричат - болгари, а държавата Болгария. Това обаче е по славянски а на запад се съхранило общото название булгар. В нашия език пък се установила формата - българин. Българският кан Борис през 9-ти век приел православното християнство и го наложил за държавна религия. Заедно с това въвел в страната вместо тюрко-булгарския език, езика на подвластното на българите славянско население. Българските славяни отдавна вече били християни и помогнали на Бориса в борбата му с роднините - съперници. Още повече, че новото положение ги изравнявало по права с българите...  

От тук: http://atil.blog.bg/history/2011/04/21/bylgarskata-dyrjava-v-kara-bulgarskiia-period-7-9-vek.733355  


Чиновата и държавна система  

Родоначалника на българите и неговата богоустановена власт

Мита за Аудан и Бойгал. Как алпа Боян(Аудан) станал смъртен и положил началото на българския род(по думите на Кул Гали):  


Веднъж по време на лов, Аудан излязъл на реката и видял в нея Бойгал. Алпа безпаметно се влюбил в алп-биката, но тя равнодушно го погледнала и се гмурнала дълбоко под водата. За да завоюва сърцето на Бойгал, Аудан извършил няколко подвига, но алп-биката и това не я впечатлило.Тогава Аудан отишъл при духа на песните Джир Каган, за да се научи от него на чаровно пеене...   Джир Кагана заради прекрасното му пеене го наричали и Сандугач(Славей), но той можел и с необичайно силният си глас да разрушава всичко наоколо.  По едно време жителите на едно градче се усъмнили в силата на гласа му. Тогава той със сърдития си рев разрушил стените на градската цитадела. оттогава този град го наричали по името  на алпа - Джиркаган. По-късно това име го изкривили, и то дошло до нас във формата "Йерихон".  Кул Гали посетил този град по време на хаджилъка си по тия места. В руските былини Джир Каган влязал под името Соловей-Разбойник, който със своето пеене(свирене) може да съкруши всичко наоколо.  
Алпа на песните предал някои тайни на своито майсторство на Аудана, но и пеенето на Бояна не докоснало сърцето на Бойгал. В пълно отчаяние Аудан се хвърлил в реката, но Бойгал го спасила и го попитала защо постъпил така. Тогава Аудан и разказал за любовта си към нея.Тя му отвърнала, че не знае какво е любов и не разбира това чувство. Разстроения алп на рицарството отишъл при Туран да разбере каква е работата. Но тя отказала да се срещне с него на планината Уралтау, тъй като разрешавала да я виждат само старшите алпи, духовете-диви от първо и второ поколение( Аудан бил младши алп от трето поколение). 
Тогава Аудан за да се хареса на своята вечно млада баба, направил за нея прекрасна земна пирамида( балкан или курган) с пещера(кепе) вътре и започнал да чака алп-биката направо в пещерата с факла в ръка.

image

Едната от множеството могилни гробници - кургани, балкани по територията на днешна Украйна. От 4 до 10 век там се премества политическият център на древнобългарската държава и кановете-царе от Първата и Втора хунска царска династия Дуло са погребвани там.


И я дочакал: Тя се обадила от тъмното и попитала за какво я търси. Аудан и разказал и поискал да разбере защо Бойгал не може да го обикне. Туран му отговорила, че женските духове от трето поколение обичат този алп, когото покаже жребият хвърлян от самата нея. А ако накой алп овладее алп-биката по свой каприз, то те няма да имат деца. Въпреки това Аудан не се отказал и започнал да умолява Аби Армай да предизвика в Бойгал любов към него и способност да ражда деца. На Туран и харесал подаръка на Аудана - пирамидата, и затова тя се показала от тъмното във вид на змия и му дала парченце от своята змийска кожа, докосването до която предизвиквало любовно чувство. Обаче го предупредила, че децата им ще бъдат смъртни хора.
Зарадвания Аудан излязъл от пещерата, за стоенето си там той бил наречен Гур огла - "Син на могилата"( нали булгарите погребвали в кепето умрелите), и се упътил право при Бойгала. Когато я докоснал с вълшебната кожа - Бойгал се влюбила в него. Те се оженили и им се родил син Джам Иджик -Хишдек. Но Су Анасъ неочаквано също се влюбила в Аудана и накарала Лаиша- един от братята на алпа - да ослепи собственната и дъщеря-съперница. Лаиш, който никога не бил виждал Бойгалa, изстрелял една стрела с лъка си и ослепил жената на брат си...  

Кул Гали записал и друг също толкова интересен мит за Аудан и Туран.

Ето какво се казва в него: 

Аудан толкова силно обичал сина си, че не поискал да го надживее и отново отишъл при Туран. Този път с молба да го превърне в смъртен. От своя страна Туран също обичала внука си и решила да го разубеди. Уж за да почувства той тежкия живот на хората, предложила му първо да поживее в положението на човек-роб. Аудан обаче издържал изпитанието. Той служил много добре на господаря си, събрал за него отлична реколта, за което бил освободен предсрочно от него а после станал и вожд на племето. 
След това Туран с предишната цел наредила на Аудан да направи за нея две делви, едната от глина а другата - медна. Но той изпълнил и това и не се отказал от решението си да стане човек. Тогава Туран хвърлила на земята двете делви, донесени от него. Глинената се натрошила на парчета а медната останала невредима. Показвайки ги Аби Армай казала: "Безсмъртието на алпите е подобно на медната делва, а човешкият живот, който избираш е като глинената делва - той е крехък . Струва ли си да се пожертва безсмъртието заради него?! "Аудан и тогава не се отказал и тя го направила смъртен. На прощаване му подарила обеца за ухо под формата на кръг през който минава змия и по средата със скъпоценен камък, пазител-талисман от човешката подлост.  Това бил тринадесетия последен подвиг на Аудан, - казва се в мита. - Но хората не го включили в списъка на подвизите, понеже не могли да оценят неговото величие.  

Другите народи възприемайки този мит, превърнали едно от имената на Аудана - Гур огла - в "Кер огла"(азербайджанците), Героглъ(туркмените), Гуригли(таджиките), Геракл- Геркулес(гърците) и т.н.  

Първият бял шаман -"боян", ръководещ моленията на хората към Небето-Тангра бил алп Аудан. Кул Гали разказва за възникването на обряда - поклонение на Тангра:   
По-рано хората не знаели истината за своя произход, но Аудан им казал, как се появил на света човешкия род, благодарение на Твореца. Оттогава хората почнали да благодарят на Тангра. За тази цел всяка година през месец юни(сега Св. Дух също е през юни...) те се качвали на високата планина Тайга. Склоновете и били покрити с гора, а на върха бил направен жертвенник от камък( "уфа" или "тагил"). Там растяла "бой казън(каен)" - свещенна бреза. Шествието в планината го водел боян Аудан с копие-жезъл в ръка. Край свещенната бреза се палели очистителни огньове и се принасяли жертви на Тангра - бял кон - иджик(аджак, азак) и агнета. По време на молението хората под ръководството на бояна три пъти обикаляли свещенната бреза(сега на Великден три пъти се обикаля черквата). Сина на Аудан, Джам, по време на шествието и молението водел жертвенния кон, покрит с красива наметка, затова получил после името Иджик. След това самия той почнал да ръководи моленията. Когато хората решили да изберат Джам-Иджика за император(каган, кан), то на тази планина те го вдигнали върху покривалото на иджика три пъти и го пронесли три пъти около свещенната бреза. После му връчили знака на царската власт - бунчук - т.е. свръзка от опашката на жертвенния кон- иджика, прикрепена към копието-жезъл. Считало се, че сам Тангра наредил да бъде връчен този бунчук, и Хурса го доставил от Небето на Земята. 

 image  


Някои казвали, че "знака на Искандер" image -  тризъбеца - символизира бунчука и че названието "тамгата на Искандер" този символ получил по-късно. А "знака на Тангра" или, по-точно, знака символизиращ покорноста към Тангра - image шестоъгълната звезда - хората обяснявали така: горния триъгълник- това е волята на Твореца, а долния - това е покорния към волята на Твореца каган със своя народ. Шесткратното преминаване около свещенната бреза символизирало този знак.  


Минавайки през зората на човечеството, човека постепенно укрепвал, повишавало се нивото на неговите естетически представи и духовни потребности. От общата маса на общинниците се отделят първите господа - жреците и вождовете с воини.
След това вождовете стават царе, а воините - багаини или боили(родово-племенните князе).
За да оправдаят своето господство над останалите хора(народи) и за усилване въздействието на своята идеология върху народа, господата се обявяват за потомци на човешките деца на духовете(богатури) и създават героически(багатурски) песни / в които човешките потомци на алпите - багатурите, побеждават злите духове заради спасението на хората. И с това завоюват за себе си и своето потомство правото да са господари на своите племена/ и още по-големи и силно въздействащи тържества в чест на Тангра(дал живот на духовете), алпите и техните потомци - богатурите. Тези тържества станали племенни празници. Празниците се създавали на основата на талантливото обединение на няколко обряда в един мощен химн на Тангра, алпите и богатурите - основателите на династиите на господарите, царете. Изпълняваните на празниците героически песни с течение на времето се обединяват в племенни епоси - дастани(сказания).

Борбата между управляващите за господство и влияние предизвикала необходимостта да се засили експлоатацията на народа и централизацията на управлението. На централизацията на властта пречели боилите, опирайки се на старите традиции. Затова царете наемат на служба нова аристокрация - държавните феодали, приемат заедно с тях "правата вяра"(световната религия) и обявяват старите вярвания за суеверия, с което лишават боилите от право на князуване.
Самите царе обаче утвърждават своето право и продължаване на господството си чрез благословията, която получават от висшите служители на световните религии. Българските царе приели исляма и християнството а митологията, обрядите и празниците ги обявили за суеверия. Изтривайки различията между племената, световната религия способства за формирането на големи националности - народности. Така исляма във Волжка България изиграл решаваща роля в процеса на формирането на булгарската народност. Същата роля, почти по същото време, изиграло и християнството при формирането на славянобългарската народност в България на Балканите.  
....

До приемането на световните религии древнобългарската монархия се отличавала с богоустановената власт на кана( ган, каган, хакан) - цар, император, който често бил и глава на духовенството - главен кам-боян. Като и субиги - върховен главнокомандващ. Власта му не била безгранична защото под него имало още три колективни органа на управление; - съвет на боилите( велики боляри); - съвет на багаините( мали боляри); - народен събор(велико народно събрание, което се свиква по особено важни поводи, имало е времена, когато владетеля нито веднъж не го е свиквал...)

Административното устройство на древнобългарският каганат се отличавало със силно местно самоуправление и автономната власт на племенните князе(баили, боили- графове). Освен тях съществувала военно-феодална държавна аристокрация, чиито основни представители били тарханите(автономен феодал с наследствена власт) и джурите(военни феодали, рицари), техните владения спадали към външните области. Всички т.нар. "външни области" плащали десятък от доходите си на държавата. "Вътрешната област" - или автономното лично владение(тарханство) на владетеля не плащало данък десятък на държавата а лично на кана. Т.е. то било за издръжка на владетеля, на двора, личната гвардия и правителството. Такава "вътрешна област" в Дунавска България била днешна Северна България - от Никулицел(в Добруджа) до Оряхово на запад.
Войската била постоянно действаща и била разделена на три части - център, ляво и дясно крило. В центъра служела тежката конница излъчвана от аристокрацията, в лявото крило - народното опълчение а дясното крило било на кана и гвардията му. Гвардията била платена и професионална( т.нар. "хранени хора", към тях спадала и граничната и охранителна стража) а багатурите от тежката конница минавали задължително обучение и всяка есен по 40 дневен задължителен запас. Леката конница на народното опълчение била на същия принцип, като всички те се явявали на война или запас с личен кон и лично оръжие. Държавната администрация винаги е била писменна, неплащането на данък - държавно престъпление.

В действие било древнобългарското законодателство ТОРЕ(тенгрианството): ТОРЕ включва в себе си три раздела:  
1) Религиозна митология
2) Обрядност
3) Основните закони на древните българи(затова по-късно някои почнали да разбират под думата "Торе" "Сборник от основни закони" или "Конституция")
От тук: https://boianimen.blogspot.com/2017/06/blog-post_20.html

  Чинова система и звания  

В България чрез чуждите източници са засвидетелствани десетки древнобългарски титли и звания. А в родните източници има три пъти споменато и за титлата на държавния глава - кан, каган - два писмени източника и надпис върху скален графит( въпреки че редовно се лъже публично по този въпрос, че нямало писано или пък владетелите ни се ханосват по руски-татарски ордински образец, трябва да е ясно обаче, че никой от тогавашните съвременици не говори и пише за български хан или княз а за кан и производните му - кавкан, канартикан и т.н.

Засвидетелствани титли в България  

1.Канасубиги, 2.Канартикин, 3. Кавкан, 5.Боила кавхан, 6. Ичиргу боил, 7. Читкои ичиргу боил, 8. Ичиргу багаин, 9. Кана боила Колобър, 10. Кана таркан, 11. Боил, 12. Юк боил, 13. Боила таркан, 14. Боила чигат, 15. Багатур, 16. Багатур боила колобър, (военен жрец) 17. Багатур кана, 18. Багатур багаин, 19. Багаин, 20. Сетит багаин, 21. Юк багаин, 22. Бири багаин, 23. Таркан, 24. Боритаркан (градоначалник), 25. Зератаркан, 27. Олгутаркан (управител на област включваща комитати), 28. Калутаркан, 30. Жупан таркан,  31. Жупан, 32. Тортуна пиле жоапан, 33. Читкоимир(предводител), 34. Кормъчии (управител), 35. Чигот (чигат), 36. Самъчий (секретар на кана), 37. Копан, 38. Имник  

Интересни са сведенията от въпросите(отговорите) на Борис Първи към папа Николай Първи... Има  ги тук в блога. Може би трябва да се изкара отделен пост за чуждите източници.

Кан(каган, кънас, "Княз") Борис I и неговите въпроси към римския папа Николай-1
http://atil.blog.bg/history/2011/09/20/kan-kagan-kynas-quot-kniaz-quot-boris-i-i-negovite-vyprosi-k.823234

Император Константин Багренородни (управлявал 913 – 959 г.) описва церемониал във византийския императорски двор по посрещане на пратеници от българския цар. Византийският логотет приема българите с думите: „Как е духовният внук на нашия свят император (поставеният) от бога владетел на България? Как е (поставената) от бога владетелка? Как са канартикинът, вулиа – тарканът, синовете на поставения от бога владетел на България и останалите му чеда? Как са шестимата велики боляри? Как са останалите вътрешни и външни боляри?“ Пояснено е, че канартикинът и вулиа тарканът (боила таркан) са синове на владетеля.  

Надпис № 58 по В.Бешевлиев   

“Канасюбиги Маламир, от Бога владетел. Неговия стар боила, кавкан Исбул, направи този водоскок и го даде на владетеля. А владетелят даде на българите много ядене и пиене, а на боилите и багаините даде големи дарове. Нека Бог удостои от Бога владетеля да преживее заедно с кавкан Исбул много години.”  

Надпис № 48 от с. Наръш на цар Симеон:

  “В година 6412 (904) от Сътворението на света, индиктион 7, граница между българите и ромеите при от Бога владетеля на българите Симеон, олгу таркана Теодор и комита Дристар.”   Прабългарски епиграфски паметници .Проф. Веселин Бешевлиев  (Издателство на Отечествения фронт, София 1981) http://www.promacedonia.org/vb/ 

 Другите източници са тук: 

Писмените:

1. "В превод запазената част гласи:  
„ [Кан сюбиги Омуртаг:]  —  —  —  —  —  —  —  жупанът беше мой сътрапезник и като се   разболя, умря. Беше  от рода Ермиар.”  

2. "И когато настъпи началото на злините за целия свят, ще се въздигне Михаил Кан, сред българите. A не им е дадено на българите царство, но те с насилие го придобиха. Тогава ще се изправи брат срещу брата, и град срещу града, страна срещу страната. Симеон ще владее тридесет години, а след него - Петър и ще се надигнат след него, дванадесет царе. И ще започнат да говорят "аз съм", а другите "Аз съм", понеже са мъчители. ..
." Българската средновековна историопис. Първо и Второ българско Царство.Втора част. - https://boianimen.blogspot.com/2017/11/blog-post_13.html  

Графитите 

- Една от най-интересните рисунки-графити с надпис. Графит върху варовиков блок от Плиска.

image
Вижда се в двете думи израза KAN ΠΟΛΛΑ ΔΥΝΑΤΟΥΣ (кан поладюнатос) – „кан велемощен” от гръцкото (ΠΟΛΛΑ = много; ΔΥΝΑΤΟΥΣ = способен, могъщ, силен. За да се получи този израз обаче, трябва се изоставят двете първи букви (ΔЄ-) от първата дума, към втората дума да се добавят две нови букви (Λ, Ν), а окончанието ОС да се замени с ΟΥΣ.
При всички положения обаче става дума за Кан, не за княз или хан и то с присъщите му подобаващи епитети, все едно на гръцки или на друг език да са уточненията.

 
При всички положения обаче става дума за Кан, не за княз или хан и то с присъщите му подобаващи епитети, все едно на гръцки или на друг език да са уточненията.

- Български средновековни рисунки-графити - https://boianimen.blogspot.com/2017/06/blog-post_94.html  


Непълна справка за засвидетелстваните титли може да се направи в уикипедията а по-обстойно се е занимал с този въпрос сър Стивън Рънсиман,
тук:  Приложение V ПРАБЪЛГАРСКИТЕ ТИТЛИ: https://chitanka.info/text/2382/16  


Накрая най-интересното и най-обстойното от първа ръка,
Сведенията на българските средновековни автори от Волжка България , единият от които е родом от тук.

image
 
"...- 9). БУЛЮМАР ШЕКЕ, ШЕК-АЛИП  БУДИМИР, БАШИМИР, БАЛАМИР,БАЛАМБЕР(363 - 378 г.).   Отново обединил целия Идел под своята власт. Станал първият цар от ВТОРАТА ХОНСКА ДИНАСТИЯ.  По произход хонски военачалник от рода ДУЛО, взет на служба от Кама-Батир. Оженил се за дъщерята на Кама-Батир, ТУРАН-БИКА, която отначало не му харесвала заради наличието на монголоидни черти в нея...(булгарската аристокрация и особенно царските родове били изключително европеиди). Тази Туран-бика послужила като прообраз на приказната героиня Турандот, а Булюмар влязал в легендите на русинските предци под името "Будимир".  

От негово време в общественното и държавно устройство се закрепили следните звания:
- сабан - лековоъражен воин, опълченец, наемен войник.
- бури("вълк") - гвардеец(по-късно почнали да ги наричат "улани").
- багаин - среден офицер, можещ да командва до 100 воини.
- шад багаин - старши офицер , можещ да командва до 1000 воина(багаините можели да носят шлемове с бичи рога). От багаините нагоре длъжностите можели да се заемат само от аристократи.
- тархан - крупен военачалник, можещ да командва от 1000 войника нагоре.
- сабан тархан - командващ лековоъражените части, наемниците и опълченците.
- джури тархан - командващ опитните тежковоъражени воини(рицари - от средата на аристокрацията).
- бури тархан - командващия на гвардейските части.
- багил(боил) - областен началник, генерал, командващ отделно подразделение до 10 хиляди воина.
- бахадир, кермек - почетно звание за храброст и заслуги. Българската войска по правило била обърната с лице на юг и се деляла на "център", "ляво" и "дясно" крило.
- урус сабан - подразделение определено да започне атаката.
- курен тархан - началник на дворцовото стопанство, обоза и министър на икономиката
- капаган - военен министър и по правило глава на правителството.

Булюмар пренесъл столицата на Идел от Поволжието в Кара Саклан(Украйна) в основаната от него ставка Кан-Балин(бъдещия Киев). Там и починал а киевския хълм където го погребали получил неговото име Шеке("Щек" или "Щековица" по русински)."  

И второто конкретно сведение  

"...При Курбата длъжността глава на „големия/великия/ съвет” на великите боили заемали представителите на рода Кюнграт... Главата на правителството и военен министър се наричал капаган/караган, капкан/... От великите боляри се избирал и главния съдия и духовен глава-„иджик” или „идик”.  
За най-знатен род се считал рода Барин,  около който се обединявали всички Царски родове и велики боили. След него за най-знатни се считали три рода: Кюнграт,  Ширак и Хин. . .   Баджанаците/печенегите/ се считали за хинци. . .  А цялото население се деляло на три основни групи: Баили/аристократи/,  багаини/средна класа/ и чермиши или сабани/простолюдие от свободен народ на пастири,  занаятчии , земеделци и др. /    


Добавени почетни имена  

Оказва се много древна и устойчива традиция, дори и до днес, ако се има предвид навика да се слагат типични прякори на по-колоритни или изявени личности. Достатъчно е да споменем само Аспарух, Атила и Кубрат, които останали в историята с добавените си почетни имена а не с личните си или вторите имена... Аспарух е имал и друго добавено почетно име - Батир(багатур), записано по славянския изговор от Паисий - Батой. Той дори споменава и за неговата смърт:
"...След тоя мир българския крал Батоя умрял. Като си сътворил незабравима памет, той направил свои данъкоплатци римските и гръцки кесари Константин, Ираклиев син, и Юстиниан ІІ. При своята смърт крал Батоя имал голяма жалост, че не умрял във война. Каел се и говорил: „Велика съдбо и нуждо, защо не ми даде още малко живот, за да умра юнашки на война с меч в ръцете си?“
- http://slovo.bg/showwork.php3?AuID=15&WorkID=17833&Level=2
 
Т.е. съобщава почти същото, каквото се казва за смъртта на Аспарух и в ДТ, че умрял от старост в Търново(светилището Торнаба тогава) и поискал прошка от Тангра, че умира от старост а не на бойното поле...

  Да видим сега за Атил Телес Маджар Аспарух и после за Атила и Кубрат.

  "...Основателя на Сарматската династия бил цар АЛАБУГА-БУЛГАР(808 - 775 г. пр. Хр.).  Управлявал 33 години. Отначало обединил горските и степните територии на Идел, затова получил прозвището "Черем - Меша  иджибак" - "Повелител на гората и степта". Неговите потомци добавяли това звание към името си и тяхната династия получила названието "Черемишска"("Сарматска"). Според едно булгарско предание след неговата смърт Тангра придал на неговата душа вид на крилат змиевиден дракон(барадж) и му заповядал да бъде покровител на българската земя.  Неговия любим лагер(ставка-временна столица) бил град Иджибак в днешната област Кубан. Названието на този град се произнасяло и като АСПАК. Този град по-късно Каган Куртбат отвоювал от от сербийците(тюркутите)в 630 г. и го дал на сина си Атил -Телес, наречен заради това - АСПАРУХ.(Т.е."Ставка Аспак"). Изображението на Алабуга-Булгар било изсечено върху камък и поставено над гробната му могила до Алабуга(днешния гр. Елабуга).
От тук: https://boianimen.blogspot.com/2017/05/7.html  

За Тук, Тукай, нарекъл се сам Атила в памет на родината си - Атил - Поволжието:

"... ТУК, АТИЛЛ, ТУКАЛ, ТОХОЛ, ЕТЦЕЛ, АТИЛА(434-453 г.).    Син на МУЕНЧАКА. Най-знаменития булгарски цар и завоевател. Родил се в годината на Коня - 406 г. , бил съвладетел - 434 до 445 г. а после владетел на Идел. По негово време Идел станал най-голямата империя в историята на човечеството - от Китай до Франция. След смъртта му започнала муждуособна война сред подвластните племена,която скоро се прехвърлила и сред българите... По време на управлението на сина му ТИНГИЗ, Идел се разпаднал на три големи части: КАРА БЕРШУД(Дунавско-Украинската част), АК БЕРШУД или ЕЧКЕ ИДЕЛ(Волго-Уралската част) и ЕСКЕЛ (Сибирската част).  Предкавказието минавало ту към Кара Бершуд ту към Ак Бершуд. По-късно булгарските бекове от рода Хин-себер овладели Ак Бершуд и Ескел.

От тук: https://boianimen.blogspot.com/2017/05/blog-post_6.html  

И за Кубрат

Кубрат е иранско име записано от гърците по този начин и този човек в българска среда никой не го е наричал така...  Личното  му име е Куртбат, съкратено - Курт, засвидетелствано и в Именника. Там владетелите са наречени - "князе" по славянско-руската традиция от късния приписвач в Русия, но първият реален княз в България е Батемберг през 19 век, съгласно дадената от Русия на България, Търновска конституция.

  "...КУРБАТ КЮНГРАТ ИЛИ „КУБРАТ”,  КУРТ,  ХОР/593-653-60? Г./  Големият син на Албури. Когато загинал баща му бил съвсем млад.  До възмъжаването му управлявал от негово име вуйчо му Юрган/Бюрган/Телес.  На Юргана му се наложило да възстановява Булгарския бейлик, който се разпаднал след смъртта на Албури на 60 части. . . /тюби/.  Когато Курбат порастнал,  Юрган доброволно му предал властта над възтановената българска територия.  Живота на Юрган влязал в булгарската история като пример на безкористна служба на народа и родината. След смъртта му службата при Курбат продължил неговият син - Билиг.  В едно сражение спасявайки живота на Курбат,  Билиг загинал,  а Курбат осиновил двамата му сина-Лачин и Кубар/Кубер/. 

- Пак от тук: https://boianimen.blogspot.com/2017/05/blog-post_6.html

image    


Речник с подбрани думи свързани с темата:
 


Ак Иорт - держава.
Аланы - часть булгар, бежавшая из Иделя вместе с уцелевшими представителями свергнутой булгарской династии Алан (или Ас) в предкавказско-донские степи и получившая прозвище «аланы» и «асы». Предкавказские иранцы признали власть династии Алан, почему и на них перешли ее названия - «алан» и «ас» (в форме «осетин»),
Анар - царь (от шумерского эн - владыка).
Ас - одно из староарийских названий Верховного Бога. Имело также форму "Хас". Асы - мурдасское название синдийцев-ура (арийцев), почему асами называли и потомков ура-арийцев: булгар, массагетов, алан, буртасов и других.
Аул - круг; круг стоянки; селение, территория которого имеет форму круга; село.

Бай - знатный, богатый человек.
Бак (бек) - служилый феодал высокого ранга, князь, великий князь.
Бал (Бул) - 1) свободный человек, господин; 2) одно из названий Верховного Бога. Балик - 1) небольшая крепость, острог, форт; 2) небольшой город; 3) укрепленные пригород, посад, район крупного города. Баликбашы - воевода небольшого города и его района, а также посада или района крупного города.
Бал-и стан - Палестина.
Балтавар - 1) название герба рода Дуло - ?; 2) вождь, правитель; 3) булгарский город, современный украинский город Полтава.
Батыр - 1) глава рода; 2) победитель; 3) мелкий удельный князек; 4) глава района. Бахадир - 1) рыцарь; 2) служилый феодал; 3) молодец, богатырь. Бояр - 1) жрец; 2) представитель, предводитель.(буляр, боян) - белый шаман; более поздние значения - очень знатный человек, аристократ; наместник.
Бриг (бирик) - областное ополчение.
Бунгар или Эчке (Иске) Булгар - Фанагория.
Бурджан - 1) булгарские земли в Предкавказье; 2) см. Улак-Болгар.

Данга (танка) - 1) чешуя рыбы; 2) серебряная монета; от этого булгарского термина произошло русское слово "деньги".
Доуд (тоут) - четырехугольник; знак креста (в XIII - XVI вв. булгары называли этот знак и «татар билгесе»).
Дулу (дуло) - полусфера; холм с полусферической вершиной; полусферическая шапка - вначале шаманская, затем - царская; название царского рода булгар, которое произошло от названия большой юрты «дулу» («дуло»); большой шатер (юрта) с полусферическим покрытием (от этого покрытия - его название дулу), вмещавший вождя (царя) и его дружину (до тысячи и более человек). Дулу ставили перед походом для проведения в нем военных советов и молений за победу. После того, как слово «дулу» (дуло) стало царской фамилией, большой шатер получил название «турма» (от него произошли слова «терем», «тюрьма»). Большой шатер, стена которого имела вид многоугольника, назывался и «бурма». Так как ставить его было особенно сложно и выглядел он очень привлекательно, то словом «бурма» назывался иногда очень опытный зодчий.
Джир - 1) булгарская верхневолжская губерния, позднее включенная в состав Киевской Руси и получившая название "Ростовская земля"; 2) булгарский город - центр Джирской губернии; 3) современный город Ростов.
Джам (Джамал) - крайний север Булгарии (в том числе и полуостров Ямал), названный в честь первого арийско-идельского царя Джама (Шама).
Джандар - оруженосец, телохранитель.
Джура - 1) наемный воин, дружинник; 2) служилый феодал. Джураш (Сурэж) - 1) Дагестан и Вайнахстан ("Чечено:Ингушетия"); 2) восточная часть Северного Кавказа.

Ердим - булгарский род, называемый булгарами также "ерми", а в Киевской Руси - "радимичи".
Ерсубулем - древнейшее булгарское название Иерусалима.
 
Кан - царь, император.
Кара - 1) запад; 2) черный; 3) большой, крупный, сильный, могучий.
Казак - 1) первоначально - доблестный рыцарь, сражающийся без доспехов из пренебрежения к смерти и давший обет не жениться до совершения им ряда воинских подвигов; 2) служилый феодал; 3) см. эльбир.
Казаки - Ахметзян Культаси пишет, что первый в мире казацкий отряд, предназначенный для охраны царского дворца, был сформирован по приказу кана Гази-Бараджа из одних только заказанских гарачцев-язычников в 1229 г. После свержения Гази-Бараджа казаки подверглись преследованиям Алтынбека и бежали из Заказанья в Нукрат (Вятка), где основали город Гарья (Карино) и ряд других селений. Затем казаки-гарачцы участвовали в западных походах Гази-Бараджа 1238 - 1241 гг. После нашествия Менгу-Тимура (1273 г.) часть нукратских гарачцев приняла православие и стала главенствовать в Нукрате. Гарачцы, принявшие ислам, стали называться бесерменами (то есть булгарами). Все гарачцы - и язычники, и мусульмане, и христиане - отличались фанатичной преданностью Булгарии. По булгаро-кыпчакскому договору, заключенному при Менгу-Тимуре в 1280 г., несколько сот нукратских и заказанских гарачцев-христиан заняли часть бывших земель корпуса Нимруя и стали служить здесь в качестве булгарской пограничной стражи. Менгу-Тимур согласился с этим потому, что сам был христианином и доверял только христианам. В XIV в. большинство этих казаков приняло ;ислам (Культаси).
Каубуйцы (каубийцы) - украинская группировка нескольких булгарских родов, называемая в Киевской Руси "ковуями".
Караул - дозор, охрана. 
Куниг - книга, написанная на коже. От этого старобулгарского термина произошло русское слово "книга".
Куманы - кочевые западные кыпчаки, называвшиеся русскими "половцами". Кук - 1) божественный, святой; 2) небо, небесный; 3) север; 4) голубой. Кышлак - зимовье; место зимования; поселок скотоводов.  

Масгуты - восточные скифы-массагеты, одно из племен ура. Массагетов называли также дахи, дайки, тюку, тюрки, и от этих их имен произошло название города Тухчи, реки Джаик, общее название тюрков (так как тюрки заняли территорию массагетов). Первыми восприняли название "тюрк" кытаи, часть которых смешалась с имэнцами и передала им свой архаический тюркский язык (тюрко-гуннский язык).
Мэнхолы (мэнкулы, мапгулы) - согласно данным булгарского историка XV века Мохаммед-Амина, это - 1) название части монголо-язычных племен; 2) общее название монголоязычных племен. Кроме этого в средневековье монголов называли также "татарами" (от маньчжуро-гуннского "татар" - "иноземец", "чужак", "враг"). Когда-то имэнцы-маньчжуры разбили и подчинили предков монголов, и последние должны были в наказание называть себя "имэнкул" ("рабы маньчжур"). Постепенно это название приобрело формы "мэнкул", "мэнхол", "мангул" (современная форма - "монголы"). Потом часть монголов добровольно пошла на службу гуннам, и ее стали называть "биряган". Со временем она составила особое монгольское племя, которое возглавил отец Чингиз-хана. От гуннов биряганцы восприняли многие слова, в том числе и исконно маньчжурское имя Тингиз-Чингиз. Всех прочих монголов, не служивших хонам, гунны называли "татарами". Так как биряганцы воевали на стороне гуннов против татар, то между биряганцами и татарами существовали самые враждебные отношения. Когда отец Чингиз-хана попытался подчинить татар, то они разбили и убили его. Юный Чингиз-хан поклялся, что в отместку за гибель отца уничтожит всех татар и выполнил это. После истребления татар их имя в монгольском языке стало означать "погибшие", "смертники", а все остальные монгольские племена обязались называться только "мангулами" ("монголами"). Через несколько лет Чингиз-хан распорядился сформировать для монгольской армии части из наемников-немонголов, потому что сил самих монголов для завоевательных войн не хватало. Эти наемники должны были сражаться и умирать за монгольское войско в первой линии атаки, поэтому их стали называть "татарами" ("смертниками"). Первым стал так делать Субятай, которого весьма чтил хан, поэтому Чингиз, ненавидевший название "татары", закрыл на это глаза. Когда Кыпчакская степь отделилась в 1260 году от Монгольской империи и почти все монголы ушли из Кыпчака в Монголию, то Джучиды наняли вместо них на службу себе кыпчакских кочевников и стали также называть их "татарами". При этом сами кыпчаки сохраняли названия своих племен и предпочитали в кругу своих родичей называть себя кыпчакскими именами. Хан Узбек пытался привить кыпчакам вместо слова "татарин" (которое у булгар и других мусульман было последним ругательством и означало "безбожник", "проклятый") слово "тюрк". Когда Кыпчакская Орда перестала существовать, то многие татарские кыпчаки перешли на службу Балыну (Русско-Московскому государству) и получили от урусов (русских) название "служилые татары". В Булгарии наемных татарских кыпчаков называли "татарами", "татарчиками" ("татарчыклар"), "ханскими людьми" и т. д.

Сакланы - 1) общее название ряда североиранских кочевников; 2) скифы; 3) одно из племен Ура.
Сабаны - первоначально одно из ираноязычных племен (слово "сабан" значит по-ирански "пастух"), которое позднее отюречилось и ярилось одним из главных предков булгар. Тюркские прозвища сабанов - сабары, баджанаки (печенеги).
Самра - первая булгарская письменность, которую изобрели булгары Самара и которую затем восприняли у них при царе Буртасе булгары Иделя. «Самра» стала основой тюркской рунической письменности. Микаиль Башту лично перечитал тексты на «самра» и выбрал из них древние слова, которые могли употреблять муллы в своих речах и записях. Бакир (Ахмед ибн Фадлан) не отменил этого решения, и оно осталось в силе, но при этом сеид запретил мусульманам пользоваться «самра».
Сарай - резиденция (двор с постройками) царя, бека или улугбека (губернатора) в городе или городской цитадели.
Сармат (Чирмыш) - название династии булгарских царей, правивших в Иделе в 8 - 2 вв. до и. э.
Солдат (юлдаш) - наемный воин.

Тангра - булгарское название Бога.
Тэмэн - 1) дивизия, 10 тысяч воинов; 2) см. Тамья.
Тюба (оба) - 1) край, страна, губерния; 2) территория какого-либо рода.
Туй - свадьба.  

Угиль - булгарский род. От этого названия произошло русское летописное слово "угличи".
Угыр - прозвище древних венгров, получившее на Украине форму "угры".
Узи (огуз) - турок-сельджук. Предки огузов были разбиты кытаями и лишились своих земель, но в свою очередь захватили землю канглы. Сабаны вступились за канглы, но были разбиты и откочевали на север, к Яику. Огузы заняли землю сабанов, но затем, когда сюда подошли гунны, ушли в Закаспий.
Улаг-Булгар - Дунайская Болгария, называвшаяся также "Бурджан".
Улан - 1) тяжеловооруженный рыцарь "первой линии"; 2) крупный феодал - казанчий. Улугбек - губернатор. Улуг Болгар - см. Болгар.
Улуг Саклан - евразийская степь от Дуная до Алтая, называвшаяся также Дешт-и Кыпчак ("Кыпчакская степь"), Булгарские цари носили титулы царей Саклана и Дешт-и Кыпчака.
Ульчийцы (ульчилар) - славяне; от этого булгарского термина происходит русское летописное название "уличи".
Ура - 1) первое название Волго-Урала; отсюда - булгарское "уран" - "родич" и боевой клич, а также названия "арья" - "арийцы", "Урал" и "Туран"; 2) булгарская североуральская губерния эпохи I эмирата.
Урам - квартал.
Урма - всеобщее ополчение.
Урусы (русы, руссы) - 1) массагетский род, один из предков украинского народа; 2) русичи-украинцы; 3) великороссы.
Урус (урыс) - большой, великий. Сохранилось в булгарских названиях идельских и гуннских ударных отрядов («урус»), западных булгар - кара-булгар («урус булгар»), Булгарского государства 7 - 9 вв. («Урус Булгар» - «Великая Булгария»), Черного моря («Кара или Урус дингез» - «Великое море»), в некоторых терминах («урус капка» - «большие ворота», «урус атна куну» - «большой недели день (воскресенье)» и в др.). От названия части урус булгар, слившихся со славянами Восточной Европы, произошло название «русич» - «русин» - «русский», а от названия Урус Булгар - названия Русского государства (Русь - Россия), Булгарские названия Кара или Урус дингез (Великое море) позднее стали понимать как «Черное море», хотя в данном случае «кара» означало «великое» и являлось синонимом слова «урус».
Утиг - гуннское племя.
Утлан (утлау, атлан) - кресло, трон; стол; седло.
Утланчык (атланчык) - стул; маленький столик.
Уфа (аба, оба и т. д.) - жертвенник на вершине холма, горы.
 
Хакан (каган) - царь, император. Хан - выборный глава, вождь, начальник, воевода. Харька - 1) булгарский род; 2) булгарский балик; ныне - украинский город Харьков. Ханство (ханлык) - республика, государство с выборным правлением, союз племен или государств.
 
Чуен - чугун; от этого булгарского термина произошло русское слово "чугун".
 
Яга - священное дерево; символ священного дерева - столб, на вершине которого устанавливалось изображение петуха или курицы, а к подножию - привязывался жертвенный баран. Такие столбы устанавливались на празднике Нардуган, Чумар Боткасы, Джиен.

................................

image

Древните и днешни българи никога не са били част от Изтока или част от Запада, тъй като на практика им е отредено да са в точката на пресечане на Силите. Между Ин и Ян, между Небето и Земята, между изтока и запада, между величието и падението и т.н. Може би от там и тежката им неблагодарна съдба, но затова пък, сигурно никога няма да изчезнат от лицето на Земята!


image
   

Основен източник: Бахши Иманq ДЖАГФАР ТАРИХЫ (ЛЕТОПИСИ ДЖАГФАРА)Том 1 и 2, изд. в- Болгар иле, Оренбург, 1994










Гласувай:
7
1



1. plamenshopov - Момчил Йончев - Големите пет лъжи в българската история!
20.06 20:10
https://www.youtube/watch?v=Rb-YR66_Mp0&t=2s
цитирай
2. atil - https://www/watch?v=Rb-YR66...
20.06 22:02
plamenshopov написа:
https://www/watch?v=Rb-YR66_Mp0&t=2s

Големите лъжи в бългaрскaтa история сa много по-вече от пет! A сaмото товa видео е едно от нaй-лъжливите в ю туб и извън него...
Толковa безсрaмно в Бългaрия могaт дa лъжaт сaмо хорa, произлизaщи от безбожното лоно нa интернaционaлния и циничен комунизъм.
цитирай
3. tres1 - Защо ли ?
20.06 22:37
1. "Преди около 15 хил. години иделците образували във Волго-Уралието държава на якоято дали своето име - Идель не става ясно какви сведения указват тази възраст.
2. За тризъбец говори и Орфей - дали е имал комуникация с Кавказ или Имеон ?
3. Интересно защо този хунски ездач с лък има точно копие на класическа тракийска шапка.
4. Преди, по време и след ледниковите периоди през Балканите са минали доста хора ползващи пещери, като в тах са оставяли свои следи и познание. Въз основа на това ние може да предполагаме някои периодично повтарящи се земни катаклизми през периоди от около 20,000 години. Така рисунките от пещерата Козарника потвърждават приемственост от предшестващите ги такива от преди 40,000 години за хора идващи от район около днешна Мека и отиващи на северозапад. Ако не разтегляме понятието за година то варненското съкровище е на около 5,000 години и от преди това кой знае какви сведения нямаме в световен мащаб. Относно курганите би могло да се приеме, че имат някаква връзка с огромните пирамиди пръснати по цялата планета
5. Относно Дунавската България или Болгария не става съвсем ясно как така този Аспарух идва от някъде си и не заграбва земи от ИРИ /источната Римска Империя, а възстановява правото да ползва земи които са негова бащиния и как преди появата на Велика Волжка България местните автори наричани гръцки пишат не само за Велика България, но и уточняват наличието на народ български тук в Мизия и Трракия.
цитирай
4. lexparsy - Много интересна и разнообразна информация цитираш…
21.06 00:00
Благодаря!
Прекалено е обемист материала за да се прочете без анализ и справки, но ще си го запиша за да прочета пак по-обстойно, особено за имената, титлите и легендите и взаимовръзките …
Но имам някакво странно гъделичкащо чувство, че има една нишка от цитати на новата „научно-историческа“ лъже-демагогия… и съм безпомощен като малко биче пред тюркски вълк да обясня каква :-)
цитирай
5. shtaparov - Oстава да бяха верни абсурдите к...
21.06 01:04
Oстава да бяха верни абсурдите които пишеш,и циркът ти щеше да стане пълен.
цитирай
6. shtaparov - Ти нямаш други аргументи освен г...
21.06 01:06
Ти нямаш други аргументи освен гумичката и ножицата- затова не можеш да докажеш и една дума от това,което си написал!
цитирай
7. atil - Ти нямаш други аргументи освен г...
21.06 07:20
shtaparov написа:
Ти нямаш други аргументи освен гумичката и ножицата- затова не можеш да докажеш и една дума от това,което си написал!

Aз и сегa ти изтрих двa гнусни и простaшки коментaрa. С подобни лъжи, клевети и дебилски лозунги с кaквито е пълно и лъжливото видео зa "Големите пет лъжи".
После ще обърнa внимaние и нa другите коментaри, имa и питaния и др.
Нa твоите скудоумни изцепки не знaм дaли вообще дa обърнa внимaние. Ще си помисля.
цитирай
8. atil - Ти нямаш други аргументи освен г...
21.06 08:44
shtaparov написа:
Ти нямаш други аргументи освен гумичката и ножицата- затова не можеш да докажеш и една дума от това,което си написал!

Доказателствата са три вида - писмени, веществени и чрез сравнителен анализ, тук при мен в блога те са на лице. При вас обаче на лице са словесните еквилибристики, лозунгите-заявления и литературното творчество.
Няма сведение за нито една тракийска или славянска титла в България от първоизточник, затова пък българските са към 40 на брой. Без да намесваме летописните книги от Волжка България.
За основаването на България:
Из “Хроника” на Теофан Изповедник:
"...Като видели, че мястото е много сигурно – отзад поради реката Дунав, отпред и отстрани поради теснините и Понтийско море, и след като покорили измежду намиращите се там славянски племена т.нар. седем племена, поселили северите от предната клисура до Верегава към източните части, а към юг и запад до Авария останалите седем племена, които плащали данък. И тъй, след като се разширили в тези места, възгордели се и започнали да нападат и да поробват крепостите и земите, които били под ромейска власт. Принуден от това, императорът сключил мир с тях, като се съгласил да .им плаща годишен данък за срам на ромеите заради многото ни грехове...."
Т.е. както забелязахме в текста, няма сведения за наличие на тракийско население а славяни са изпъдени извън днешна Северна България.
цитирай
9. atil - Oстава да бяха верни абсурдите к...
21.06 08:47
shtaparov написа:
Oстава да бяха верни абсурдите които пишеш,и циркът ти щеше да стане пълен.

Само един "абсурд" за нагледност стига:
"...Добавени почетни имена

Оказва се много древна и устойчива традиция, дори и до днес, ако се има предвид навика да се слагат типични прякори на по-колоритни или изявени личности. Достатъчно е да споменем само Аспарух, Атила и Кубрат, които останали в историята с добавените си почетни имена а не с личните си или вторите имена... Аспарух е имал и друго добавено почетно име - Батир(багатур), записано по славянския изговор от Паисий - Батой. Той дори споменава и за неговата смърт:
"...След тоя мир българския крал Батоя умрял. Като си сътворил незабравима памет, той направил свои данъкоплатци римските и гръцки кесари Константин, Ираклиев син, и Юстиниан ІІ. При своята смърт крал Батоя имал голяма жалост, че не умрял във война. Каел се и говорил: „Велика съдбо и нуждо, защо не ми даде още малко живот, за да умра юнашки на война с меч в ръцете си?“
- http://slovo/showwork.php3?AuID=15&WorkID=17833&Level=2

Т.е. съобщава почти същото, каквото се казва за смъртта на Аспарух и в ДТ, че умрял от старост в Търново(светилището Торнаба тогава) и поискал прошка от Тангра, че умира от старост а не на бойното поле...
цитирай
10. atil - Благодаря! Прекалено е обемист ...
21.06 08:57
lexparsy написа:
Благодаря!
Прекалено е обемист материала за да се прочете без анализ и справки, но ще си го запиша за да прочета пак по-обстойно, особено за имената, титлите и легендите и взаимовръзките …
Но имам някакво странно гъделичкащо чувство, че има една нишка от цитати на новата „научно-историческа“ лъже-демагогия… и съм безпомощен като малко биче пред тюркски вълк да обясня каква :-)

Тюрките са на друго място и през 6 век влизат в досег с българите, цитатите в текста са от източници и така е по-добре отколкото да ги преразказвам.
За тюрките:
"...Потомъкът на Кермек - иделският цар Буляк(Болох) се опитал в съюз с Иран да отвоюва от Византия част от завладените от нея Причерноморски земи.
В 516 г. иделската войска водена от най-големият му син Ас-Терек, състояща се предимно от долноволжски българи - сувари(савир) завладяла Армения и почти цяла Мала Азия. Местното тюрко-булгарско население оказвало повсеместна помощ на своите съплеменници. Но през същата година в Казахстан се срещнали войските на Тюркския каганат, образуван от средноазиатските булгари-тюрки(ерми-гермихиони).Тях в науката е прието да се наричат "тюркути" за разграничение от от иделските тюрко-булгари( тук се има предвид езика и родството по-произход - булгарското, защото в Сибир също има тюрки, но те са монголоиди а в Средна Азия има и метиси.)
Тюркутите от името на своя "каган" поискали от иделския цар да сключи с тях съюз и да им плаща данък "заради тяхното ненападение"... Заедно с това въстанали подвластните на Идел казахстански киргизи(върху тях преминало булгарското име на на първите стопани на Казахстан - кипчаците - "скитите"). Те били подмамени с по-ниски данъци от тюркутите. При това положение Буляк предпочел да сключи съюз с кагана и да му плаща данък, а своите главни войски извел от Мала Азия и Армения в Казахстан за потушаване на въстанието. Доволните тюркути не попречили на иделците да потушат метежа.
http://atil/history/2011/04/19/idel-bulgar-v-perioda-na-razpokysanost-prodyljenie-na-quot-h.732343
цитирай
11. atil - 1. "Преди около 15 хил. години ...
21.06 09:11
tres1 написа:
1. "Преди около 15 хил. години иделците образували във Волго-Уралието държава на якоято дали своето име - Идель не става ясно какви сведения указват тази възраст.
2. За тризъбец говори и Орфей - дали е имал комуникация с Кавказ или Имеон ?
3. Интересно защо този хунски ездач с лък има точно копие на класическа тракийска шапка.
4. Преди, по време и след ледниковите периоди през Балканите са минали доста хора ползващи пещери, като в тах са оставяли свои следи и познание. Въз основа на това ние може да предполагаме някои периодично повтарящи се земни катаклизми през периоди от около 20,000 години. Така рисунките от пещерата Козарника потвърждават приемственост от предшестващите ги такива от преди 40,000 години за хора идващи от район около днешна Мека и отиващи на северозапад. Ако не разтегляме понятието за година то варненското съкровище е на около 5,000 години и от преди това кой знае какви сведения нямаме в световен мащаб. Относно курганите би могло да се приеме, че имат някаква връзка с огромните пирамиди пръснати по цялата планета
5. Относно Дунавската България или Болгария не става съвсем ясно как така този Аспарух идва от някъде си и не заграбва земи от ИРИ /источната Римска Империя, а възстановява правото да ползва земи които са негова бащиния и как преди появата на Велика Волжка България местните автори наричани гръцки пишат не само за Велика България, но и уточняват наличието на народ български тук в Мизия и Трракия.

Траките носели български шапки - гугли, освен от Аспарух по цяла Европа и по цял свят държавите се образували по подобен начин. Калкото до въпроса "Защо ли?
Затова - "...Друга група заминала в Северен Китай,където станали известни под името сянбийци(от”синди”) или хуни. Трета група булгари се заселила в Средна Азия, четвърта в Северна Индия, пета – на Балканите и Близкия Изток.
Така по днешните български земи се появили първите предци на тракийските племена.
http://atil.blog/history/2011/05/27/trakite-poznati-i-nepoznati-1-chast.754139
цитирай
12. atil - Формиране на българската народ...
21.06 17:45
Формиране на българската народност

Не е случайно това, че действителния процес на формирането на българската народност на Балканите започва от самото основаване на държавата през седми век и в общи черти приключва през десети век, след установяването на обща религия и общ език.

Важен фактор за създаването на народността е развитието на стопанския живот, появата и укрепването на градовете като центрове на търговия и занаяти. При един по-развит икономически живот се създават по-благоприятни възможности за преодоляване на племенната раздробеност, за създаването на по-тесни връзки между населението в дадена област, за сближаване и взаимно проникване на отделните етнически групи.
Един специфичен фактор, който може при определени условия да повлияе върху формирането на народността, е религията. Въвеждането на нова, обща за всички поданици, религия допринася за преодоляването на битовата и културна раздробеност, създава условия за уеднаквен начин на живот, на мислене, на поведение.

Важно в това отношение е и изнамирането на собствена писменост и книжнина, както и на слой от образовани хора. Благодарение на писмеността става възможно да се наложи по-лесно един общ език и да се премахне съществуващата пъстрота на племени езици и диалекти. А чрез дейността на интелегенцията(със слово и книга) се допринася за укрепването на чувството за принадлежност към род и родина, за утвърждаване на едно по-силно изявено народностно съзнание.
Веднъж изградена и здраво консолидирана, народността може да мине и без наличието на някои(дори без всички) народообразуващи фактори.
Нашият народ е бил лишен от своя държавност за дълги периоди от време, но въпреки това се е опазил, продължил е да съществува, да се развива със свой език, бит, култура, самосъзнание.
http://atil.blog/history/2012/07/03/obrazuvane-i-formirane-na-srednovekovnata-bylgarskata-narodn.975394
цитирай
13. atil - Покръстването на българите (866г. ...
21.06 17:47
Покръстването на българите (866г.) и извоюването на самостоятелна българска църква (870 г.) съдейства за ликвидирането на племенната раздробеност на славяните, както и за обединителния процес на двата основни етноса.
На мястото на изхвърлените Тангра, Кубар, Перун, Лада, Морена и т.н. почва да се почита един друг общ бог с неговите ангели и светии. Подвластните славяни стават равноправни поданици а аристокрацията им се изравнява по права с българската. В замяна на старите обреди задължителна сила придобиват редица религиозно-култови действия като кръщение, причастие, пост, молитва, изповед, молебен, погребални обичаи и др. Народния годишен обреден календар се християнизира и става еднакъв за всички. Всичко това създава един нов светоглед и начин на живот. След покръстването смесените бракове, които преди 866 г. все пак не са били масово явление, сега стават нещо съвсем естествено и нормално. Всички поданици са християни, които могат да се сродят без никакви пречки, съобразно въведените в страната светски и църковни закони.

Славянският език, който е говорим и разпрстранен във всички части на страната, сега се превръща в богослужебен и книжовен език. Узаконяването му като официален държавен език става на Преславския събор през 893 г.
Същевременно това е смъртен удар върху българския тюркски език и за негова сметка в процеса на формиране на новата народност се утвърждава старобългарския език от славянското наречие. Булгарския език постепенно потъва в забрава, като само кук-огузите, които не изоставили живота си в полето съхранили стария тюркменски език.

През 10-ти век българската народност в общи линии е изградена.
Основни нейни белези са :
- общият език (славянски),
- единната религия (християнската),
- историческата памет ( българска),
- единното народностно съзнание( славянобългарско)
- приблизително единната материална и духовна култура( българска).

цитирай
14. atil - В създадената през 9-10 век мате...
21.06 17:49
В създадената през 9-10 век материална и духовна култура преобладава българският облик - на жилища, инвентар, керамика, облекло, накити, песни, танци и т.н.
Християнизирания годишен празнично - обреден каледар и до днес се е запазил върху основата на стария тенгриански празнично-обреден календар.

Това особено ясно личи от сравнителната таблица на празниците в Дунавска и Волжка България. Възрожденската архитектура наследява и продължава белезите и характеристиките на средновековната българска архитектура. Нещо повече, типичния хунобългарски стил на каменна зидария се оказва жив и практикуван до 50-60-те години на 20-ти век.
........
Текстовете са все от тук:
Образуване и формиране на средновековната българската народност

http://atil/history/2012/07/03/obrazuvane-i-formirane-na-srednovekovnata-bylgarskata-narodn.975394
цитирай
15. iliyanv - Сеновската ентелигенция
23.06 07:43
се е заформила във Волжка Бълхария, а сеновските амуджи са преки потомци на булгурите. Затуй са църни кат бобовдолски брикети. Зере "булг" значело "черен". Демек волжко-камски негри. Ей, Тангра, време е да си прибереш вересиите в Делиормана.
цитирай
16. atil - Дa повторя зa кретените и "...
23.06 08:05
Дa повторя първо зa кретените и новите
"бългaри" от чужд произход кaто този простaшкия зaдник iliyanv .... "Черен" зaрaди товa че тотемът-покровител бил изкустен нощен ловец. A нa знaмето билa изобрaзенa имено чернa вълчa глaвa.
"Преди около 15 хил. години иделците образували във Волго-Уралието държава на която дали своето име - Идель( другите му форми са - Атиль, Итиль, Тель, и т.н.), едва след това върху тях се се закрепило новото им име - "булгар"("бургар"). "Булгар" - вълча(булг, бург) глава (ар) - било названието на знамето на иделците, на което имало изображение на вълча глава.

Тъй като думата "булг" в старобулгарския език означава и "черен" и "вълк", то българите били наричани както "вълчеглавите", така и "черноглавите"."
цитирай
17. atil - се е заформила във Волжка Бълхария, ...
23.06 08:36
iliyanv написа:
се е заформила във Волжка Бълхария, а сеновските амуджи са преки потомци на булгурите. Затуй са църни кат бобовдолски брикети. Зере "булг" значело "черен". Демек волжко-камски негри. Ей, Тангра, време е да си прибереш вересиите в Делиормана.

Зa Сеново и кaпaнците имaм тук отделнa блог вълнa с петнaйсетинa публикaции. Тa ти си последнa нaглa невежa, която ще кaже нa някого кое къде се е зaродило. Пък кaто си много бял и хубaв Путкин от Волжкa Бългaрия a не черен кaто нaс що не си сложиш профилнa снимкa дa те видим?
Aз съм си в Делиормaнa(дори когaто ходя някъде по светa), нямaм вересии зa прибирaне, но имaм дa ходя в София дa издaвaм книги.
Вместо дa нaглеете и опростявaте прогресивно от ден нa ден, по-добре се обрaзовaйте и ходете с децaтa нa неделно училище.
Че сa се вселили отдaвнa във вaс зли духове и сте стaнaли убири(мaймуночовеци, врaгове нa човешкия род).
цитирай
18. tres1 - Все пак не става ясно
23.06 13:52
как точно се определи и потвърди възрастта на първата създадена в света държава - 15,000 години. Това, че траките носели гугли е вярно, но гугла не е шапка, а дреха ! Понятията народ, нация, държава и ред други са човешки измислици създадени за обслужване на определени интереси в разслоението и "развитието" на това общество. Същото се отнася и за религиите. Относно названието на държавата ни Нурутдинов е прав с такова име са известни в световната история около петдесетина държави /факт без аналог/, но би следвало да изясним причините поради които доста учени-историци слагат знак за равенство между българи и траки.
заб. жалко, че в определени коментари драстично е нарушен добрият тон, а това е мерило не само за култура, но и за грамотност, традиции и възпитание.
цитирай
19. atil - Възраста на най-древната държава ...
23.06 21:54
Възраста на най-древната държава се определи точно като възрастта и на останалите - чрез историческата памет, която за да не се забравя се записва. Тъй като дори въглеродният метод за датиране на предметите го оспорват, остава знанието, сравнителния анализ и писмените и старите устни източници(предания, народни епоси, легенди), които са записани.
Понятията като народ, държава, нация са отдавна формулирани и са безспорни, те са исторически, социални и общовалидни. Те са измислици на човека, но взети от живота и формулирани, подредени за изучаване.
Относно знаците на равенство между древните етноси и култури пак имаме писмени сведения на съвремениците. И на чужденци и българи. Имаме и материални следи. Не е сложно, усложняват го нарочно.
Ако слагат знак на равенство между скитти и българи, защо се "притесняват" да сложат знак на равенство между траки и скити тогава?!
Тук става дума за хора с титли, които са прочели вагони с книги, а не за маниаци и писачи от интернет... Интересно нали?
цитирай
20. tres1 - не схващам
23.06 22:37
Прощавай, но не схващам - за каква историческа памет става дума след като ние нямаме такава за повече от 5-7,000 години. Понятията за които става дума също няма как да са по-стари от посочената цифра или поне няма сведения за това. На такава възраст има запазено предание за постулат на дедите на древните арии: -Да не се допуска силата да властва над разума и логически всички тези понятия са явни опити за точно обратното - доминиране на силата независимо къде и на каква цена. За изучаване е самият живот, а не измислиците които го съпътстват. Колкото до хората с титли и прочетеното от тях може да се илюстрира като наличие на сита с различно предназначение и размер - всяко отсява различно количество и качество информация. Друг е въпроса кой и как ще се ползува от тази информация - справка - виж какво и от кого са написани учебниците по история, какво в същност се знае и ако не защо от повечето ни съграждани. Маниаци има не само в интернет, но това не е интересно, а всеизвестно.
цитирай
21. atil - Няма кой знае какво за схващане, за ...
24.06 06:24
Няма кой знае какво за схващане, за българска историческа памет става въпрос, която въпреки че е затривана и изкривявана я има и днес, запазена в българските и чуждите източници. Както и в народното изкуство, етнография, фолклор.
За по-нагледно може да видиш основните източници, които ползвам за да пиша тук, дадени са в първата публикация в блога "Началото". Там има и линкове и обяснения.
Та, да си продължа ясната мисъл от предния коментар за мистериите на българските научни и любителски гледища...
Значи, старите автори слагат знак на равенство между българи, скити и хуни. А по-късно и между българи и славяни в държавата България.
Още по-старите като Херодот, индиректно приравняват траките на скити. Културата им говори за същото и то е очигледно и очевадно и от Марс.
И?
Професорите и челите вагони с книги медиатори и фарисеи никак не могат да видят след всичките тези стари свидетелсва и културни податки близост и родство между скити, траки и българи?! При това преките потомци на скитите - куманите играят активна историческа роля у нас и през 12-13 век. За разлика от тях обаче, преки, но романизирани(Влахия) и елинизирани(ИРИ) потомци на траките не са засвидетелствани. Това не отменя културната и етническата принадлежност на предците им обаче.
Съвсем друг въпрос е какво прави и как се занимава науката тракология с любимите ви и много модерни напоследък балкански траки. Още повече, че с тази мода те изместиха доста настрани въпросите и заниманията със старобългарската история и култура
цитирай
22. atil - Пропуснал съм в раздела за Добав...
25.06 17:17
Пропуснал съм в раздела за Добавените почетни имена да спомена за Ивайло и прякорите му...
Имаме местност тук край родното ми място - лаханалък - отглеждало се е зеле на времето. От там дошло името и.
Ако Ивайло носил такова име-прякор, от кой турчин и османлия го е взел? Или пък кои гърци от Делиормана са му сложили такъв прякор че го мъкнал живот?!
https://boianimen/2017/07/blog-post_9.html
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 3492370
Постинги: 510
Коментари: 2353
Гласове: 2947
Календар
«  Август, 2018  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031