Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.09.2011 17:47 - Кан(каган, кънас, "Княз") Борис I и неговите въпроси към римския папа Николай-1
Автор: atil Категория: История   
Прочетен: 18001 Коментари: 11 Гласове:
2

Последна промяна: 07.02.2017 11:55

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg


image


Както се вижда от заглавието, темата е свързана с предишния постинг. Оказа се, че е наложително, да се обърне внимание и на този въпрос - отново  малко известен от историята на българите. Макар много да е писано,(дори и в този блог), на практика не забелязах нещо същественно да е казано...
Борис бил сложен на трона още като голобрад юноша през 852 г. от Охридския боил(велик болярин) Карамат, който станал отново регент на поредния малолетен цар... Преди това той самовластно управлявал не само своята област - Турун(Македония), но и цялата страна седейки си в Охрид. Преди Борис управлявал законния наследник на трона - неговия брат Бирджихан.
Баща им Пресиян(Сабанша) бил брат на Маламира.
Карамат не искал да изпуска реалната власт в страната и сложил на трона друг малолетен син на Пресияна от една негова славянска наложница - Борис. Той "приел царството на река Брегалница в Македония" както гласи преданието именно от Карамата а на миниатюрата е изобразен като глобрад младеж...
В началото Карамат продължил да си управлява както преди, но след това Борис при помоща на славянизирани български родове, унищожил неговата власт а по-късно го обезглавил(заради отказ да се кръсти).

Властта на рода Дуло не била прекъсната, но при Бориса тя била вече с подкрепата на прославянската(и прохристиянска) групировка в страната! Това предопределило и по-нататъшната политика и историческо развитие на България.
Фактите и последвалите събития показват, че в новата политика на тази групировка няма никакво противоречие относно българския характер на държавата и народа и!!! Налага се едно от българските наречия - славянското, за официален и богослужебен език, заради масовата подкрепа на тези поданници - в болшинството си  вече отдавна кръстени. Правата на тяхната аристокрация се изравняват с правата на хуно-българската.
Ако другата групировка е била на власт най-вероятно другото наречие - булгар -тюркското щеше да бъде обявено за официален и богослужебен език и днес в нашата страна щеше се говори масово на този език. Такива православни българи има и днес , наричат ги "крешени", живеят по териториите на старото отечество( днес в рамките на Русия). 

Има бунт срещу Бориса, че е дал "лош закон", но няма бунт или искане новия официален език да се нарича с друго име, да се отделят славяните от българското, от общата култура и традиция, няма бунт с искане за смяна на името на държавата... Нещо повече при Симеон има възтановяване на стария статут на държавата под формата на Царство! Запазва се старото административно устройство на държавния апарат и на териториите.

image

Единната религия изравнявала правата и задълженията на всички български поданници.


Но да се върнем към въпросите на Борис-I към римския папа и неговите отговори. Кой знае защо често се споменават, казва се колко били -106, но много рядко се цитират тези отговори( въпросите както обикновенно ги няма...). А те са безценен извор за българската история. От тях можем поне бегло да придобием представа  за какво пита и защо пита този владетел.
За какъв народ става дума? Каква е била обстановката по това време в страната и то от първа ръка а не от "чужди кореспонденти"... И оттук нататък ще ни дойдат на помощ историците от Третото Българско царство, които естественно,че са писали пределно добросъвестно за историята на Първото Българско царство.(Не става дума за Златарски а за Иван Пастухов, който дори е роднина на един виден социалдемократ...).

В България по това време следели с напрежение големия спор, воден за нейна сметка между западната и източната църква и гледали да го използват за народната кауза. Затова се интересували много от отговорите на въпросите, пратени от Бориса на папата.
Тези въпроси засягат най-различни страни от живота - обществен, религиозен и държавен - и хвърлят доста светлина върху вътрешното състояние на държавата и върху нравите на народа. Самите въпроси не са запазени, но те се разбират от отговорите на папата, които са запазени напълно.
Папата най-първо прави уговорка, че не ще се простира подробно по всеки въпрос, понеже "изпратихме в родината ви и до славния ви княз, възлюбленния ни син, не само книгите на Божия закон, но и свои достойни пратеници, които да ви наставят в отделни случаи, както времето и работата налагат; на тях поверихме и книгите, които са необходими".
След този увод следват отговорите на въпросите, първо място сред които заемат свързаните с препоръките на източната църква:

- какъв е християнският закон;
- как да се отнасят с кръстника;
- какво да се слага на главата при венчаване;
- какви права и обичаи създава бракосъчетанието и --може ли вдовецът да се ожени втори път;
-колко пъти през годината да се въздържат от месо;
- да се пости ли в сряда и петък;
- да ходят ли в тези дни на баня, което гърците забранявали;
- да се целува ли кръстът Господен, ако се носи на шия;
- да се причестяват ли във великата четиридесетница;
- да се работи ли в събота;
- в празниците на кои апостоли, мъченици, изповедници и деви да не се работи;
- дали да се произвежда съд в празниците и бива ли да се осъжда на смърт.

Във връзка с този въпрос Борис иска от папата да му прати и светски закони, след което задава въпроси във връзка с тези закони:

- бива ли да бъдат отрязани ушите, носът и удовете на лъже-презвитер и след това да бъде бит и изгонен от родината;
- дали приелите от такъв свещенник кръщение трябва да се кръщават повторно;
- ако такъв е наказан неправилно, бива ли да се покае;

- сторил ли е грях, когато е кръстил целия народ и ония, които, след като били покръстени, възстанали единодушно против него, като твърдели, че не им е бил дал добър закон и искали да го убият и да си поставят друг княз, ги надвил със съдействието на Божията сила, хванал ги в собственните си ръце и повелил да избият с меч първенците и по-знатните хора с целия им род, а освободил по-незнатните и по-малко видните - т.е. напомня за възстаналите против него боляри.

Следва въпрос
- какво да  прави с ония, които се отрекат от християнския закон, на който папата отговорил, че следва да приложи към тях светските закони, като към чужденци( т.е. да ги убие), иначе не би могъл да даде отчет пред Бога, загдето не можал да запази от накърнение църквата, която им е духовна майка.

А на въпроса
- какво да прави с възстаналите, които искат да убият княза, папата отговорил, че трябва да има милост към тях и да им се прощава. Същата мекост препоръчва и по въпроса, какво да се прави със забегналия роб;
- какво да се прави с роб или свободен, който се опита да бяга през границата;
- какво да се прави с убийците на близък роднина: брат, братовчед или внук, или които предадат на смърт другаря си, или който се хване при съпругата на другиго, или който посегне на близка по кръв(кръвосмешение), или който неволно убие човек,
- по всички тия престъпления папата препоръчва да се спазват църковните закони, а към крадци на животни или такива, които отвлекат мъж или жена , папата препоръчва да се приложат светските закони.


Друг род въпроси са:

- какво да се носи в бой, вместо конска опашка, освен знамението на кръста;
- бива ли да се пазят дни, в които трябва да се отложи отиването на война;
- какво да се прави в дните на сражения, когато са навикнали да правят заклинания, игри, пеяния и някакви гадания;
- какво да се прави, когато, по време на война, не може да се извърши походна молитва;
- да се наказват ли със смърт за напред ония, които не пазят добре оръжия, коне и други вещи, нужни за война;
- какво да се прави с ония, които се кланят и принасят жертви на идоли;
- какво да правят, когато князът седне до трапезата на стол да се храни, бива ли за напред приближените му и жена му да бъдат на ниски столчета и да се хранят на земята;
- какви животни и птици да ядат.

Следват ред въпроси, като -

- какво да се прави през великите пости;
- бива ли да се ходи на лов, да се воюва, да се произвежда съд и да се осъжда на смърт, да се отдават на игри, да се женят, да се събират с жените си.
- Бива ли да дават в зестра на съпругите си злато, сребро, волове, коне и др.;
- бива ли да имат едновременно две съпруги; трябва ли жената да стои в църквата с покрита глава; бива ли да се носи гащи(шалвари, потури);
- бива ли да се търси лечение от камък;
- бива ли да се влиза в черква с гъджва(чалма), която си носят на главата;
- бива ли да търпят женени свещенници или да приемат причастие от блудник- свещенник;
- да носят ли повестка на шията за здраве(муска) ;
- да се воюва ли с нарушителя на договорите и да сключва ли християнина договор с езичник; какво да се прави с клеветника;
- бива ли при следствие на престъпник да го бият по главата с бич и да бодат в ребрата с железни шишове;
- бива ли да ядат птици, умъртвени с удар, а не с нож; ----какво да се прави с престъпници, които избягат в църква;
- какво да се прави с роб, който наклевети господаря си пред първенците, и с жена, която наклевети мъжа си;
- на кого да се дава милостиня;
- бива ли насила да се превръщат хора в християнство;
- какво да се прави с кръстени от евреин, за когото не се знае, дали бил християнин или езичник;
- какво да се прави с нечестивите книги, които са получени от сарацините;
- какво да се прави с оня, които се издига над апостолите и почва да проповядва(отговор: не бива слепешката да се съди от миряни).


Относно отговора за книгите получени от сарацините. Сигурно много хора са си задавали въпроса,как са попаднали тези книги при нашите Царе и кога?
Книгите, заедно с едно зелено знаме са дошли тук, заедно с Аспарух. Това е било още един повод за разпра. Книгите и знамето били подарени на Бат-Боян от халифа Омар, когато Боян е бил на аудиенция при него. Самия Боян три пъти си сменял религията. Още там станал мюсюлманин и дори извършил хадж... После се покръстил и накрая умрял като тенгрианец в Киев.Тези подаръци на халифа по време на гражданската война(три години след смъртта на Кубрат), останали у Аспарух и той отказал да ги върне на Бат-Бояна.

Папата естественно посъветвал книгите непременно да се изгорят а на знамето да се направи кръст.

Към щекотливите въпроси спадат и деветдесет вторият.
 - "Кой от патриарсите е вторият?", и деветдесет и третият
-"Вярно ли е, което казват гърците, че в тяхното Отечество се ражда мирото и че от там се разнася по целия свят?"

Но най-важните, покрай които са зададени и всички останали въпроси, най-вероятно, като добавка...., са седемдесет и втори и седемдесет и трети:

"Вие сте питали, казва папата, дали е възможно да се ръкоположи у вас патриарх. За това нищо определено не можем да ви отговорим,преди да се върнат нашите пратеници, които пращаме заедно с вашите/т.е. с пратениците на Бориса/, и ни съобщят, какво множество и единодушие на християните има у вас. Впрочем, между това, вие трябва да имате епископ, и когато там, с увеличението на Божията благодат, се разшири християнството и бъдат ръкоположени над отделните църкви епископи, тогава трябва да се избере между тях един, който трябва да се нарече ако не патриарх, то поне архиепископ, та към него всички да се притичват и да дочакват неговия съвет в по-важни случаи, както същото това  предписват и казват апостолските правила/Апост.кан.35/

:На епископите на отделните племена подобава да знаят кой измежду тях да се счита за пръв, когото да смятат за свой глава, и да не проявяват нищо повече, освен неговата съвест."


И седемдесет и третия въпрос:

- "От кого трябва да ни бъде назначен патриарх?"  

- "И за това знайте, че в място, където никога не е бил настаняван патриарх или архиепископ, трябва за пръв път да се назначи от по-големия..., който после сам си поставя епископи, които са властни да ръкоположат приемник. А най-подходящото място, от което могат да искат да бъде ръкоположен било патриарх, било архиепископ, това е престолът на блаженния Петър, откогото си води началото и епископатът и апостолатът. Но в такъв случай случай трябва да се пази този ред, щото от предстоятеля, именно, на апостолския престол да ви бъде ръкоположен епископ, който,ако народът на Христа порасте с негово съдействие, да получи от нас правата на архиепископ, който тепърва ще си настани епископи, които да му избират приемник,когато умира, и, поради дългия път,да не дохожда тука за ръкополагане, но да го настанят епископите, които са ръкоположени от починалия архиепископ, като се съберат заедно. Разбира се, че той на първо време няма да сяда на трон и не ще освещава нищо друго, освен тялото на Христа, докато не получи палиум от римския престол, по какъвто именно начин всички архиепископи в Галските земи, в Германия и в другите области се утвърждават в своята дейност."

Отговорите на двата големи въпроса, които интересували Бориса, не могли да не предизвикат неговото недоволство...
Но да скъса веднага с папата той не искал, само че следващия папа Адриян Втори, продължил политиката на предшественника си. Борис по стария български обичай дал дума на Формоза, че докато е жив няма да приеме от папата друг архиепископ... Адриян не се съобразил с желанието на Бориса, който не само се разочеровал, но и разбрал, че нещата ще вървят по - подобен начин и занапред. Затова вътрешно го сиктирдосал, образно казано, и решил при първия удобен момент да скъса с него.

image
Печата на българския владетел Кан(Княз)Борис-Първи

В крайна сметка предпочел източния" Царопапизъм", където светската власт не е подчинена на църковната, а още докато бил жив, в началото на управлението на сина му Симеон Велики, на Църковно - народния събор през 893 год.бил избран първия епископ на български език/славянски/, а гръцкото духовенство било обявено за "персона нон грата" и изпъдено!

Накрая не мога да не обърна внимание на въпроса за банята и къпането в сряда и петък..!!! Към многото лъжливи митове и легенди е и този за мръсотията и некултурността на хуно-българите?! Тук виждаме, че те се оплакват на папата и питат защо гърците казвали че в два от дните на седмицата не трябвало да се къпят? Значи те са свикнали да се къпят всеки ден! Та кога това културно достижение дойде от тъмните Балкани в Европа? Някъде чак към 20-ти век...
Не може човек да се сдържи и да не цитира стария летописец, че те " потопили писалката в езерото на хулата" и без съмнeние, " употребили калта на заблудата, вместо мастило"...
И днес от запад и от изток и тук сред нас хулителите и гнусните лъжепатриоти и хора с раздвоен език и раздвоено (шизофренично) самосъзнание нямат свършване. На запад всеки си ги наглася нещата според себе си не по-малко от колкото на изток: обявиха римския император Деций за разбит и убит от готите, когато похода е воден от български Кан(Цар) и дори Паисий е писал за това( без отново да е чел"Джагфар Тарихи"). Сега монетата на Аспарух и нея я обявили за готска... Други обявяват, че нямало Тангра и Тенгрианство в България - въпросите на Борис I говорят, че всичко е тенгрианство от началото до края!
Затова ще дам линк от статията си за Тенгрианството и Законите на Торе. Нека всеки сам да си прецени:


Тук е част от законодателството за което пита Борис-I папата:

Валентин Иванов - АТИЛ :: Списък на Кара Булгарските царе - потомци на Бат Боян. Откъси от Основните закони ТОРЕ(Тен...

А тук е за религиозната обредност и митология на българите:



Валентин Иванов - АТИЛ :: ТЕНГРИАНСКА РЕЛИГИОЗНА ОБРЕДНОСТ И МИТОЛОГИЯ НА БЪЛГАРИТЕ



Гласувай:
5



1. dalida - Традиция.
20.09.2011 23:58

“Небесната вяра” (тангара итезеле) или тенгрианството е навярно най-старата религия на човечеството. Тя представлява най-ранната известна форма на нордическо-евразийската Традиция.
цитирай
2. atil - “Небесната вяра” (тангара ит...
21.09.2011 10:07
dalida написа:

“Небесната вяра” (тангара итезеле) или тенгрианството е навярно най-старата религия на човечеството. Тя представлява най-ранната известна форма на нордическо-евразийската Традиция.


За това пише и акад. Нурутдинов оттам и сходството със скандинавските руни и клинописа от Шумер, знаците на кашанския алфавит(наричат го и тюркско писмо).Обаче обладаните от лъжливия дух на тях никоя истина не им изнася...
цитирай
3. audan - Поздрав за труда, Атил!
22.09.2011 09:52
Наистина какви са били въпросите малко внимание се обръща. Но на мен този с къпането ме заинтригува и съм го запомнилоще при първия досег с въпросникс.

Българите сме имали открай време култ към чистотата, защото сме разбрали, че задължително условие за здраве. Затова не ме учуди писаното от Фехейр Гейза (както ми се струва, че трябва да се прочете името му), българите имали "походни бани" от кожа, които ползвали при война. За сравнение потърсете за хигиенните навици на западноевопейската или "западналоевропейската", както би било по-точно да се нарече тамошната аристокрация.

Задавали ли сте си въпроса защо във Франция има бум на парфюмерията? Ами защото къпането се считало за "селски обичай", а "висшите", включително кралят, ... ами ... просто си миришели на ...ъъъ... "природа", за да не кажа нещо по-силно. А защо са се появили дамските ръкавици до над лакътя, които обожавам, между другото (по-точно не тях, а дамата, която ги носи,де :) )? Ами станали модни, защото скривали мръсотията и пъпките, вследствие мръсотията.

И този нехигиеничен ужас продължил доста (забележете ... векове!
Първият известен французин, който се окъпал бил Луи 14-ти. Той влязъл с дреха в един шадраван, а комисия от лекари се събрала отстрани да видят какво ще му се случи, защото смятали, че водата е опасна за здравето.
Луи ХІV предприел авантюра, въпреки предупрежденията на лекарите. Но минал век, докато масово последват примера му.

Западноевропейците се научили да се къпят през 18 в. Дотогава богатите се заливали с парфюми, а останалите си миришели естествено. Разбира се, според западноевропейците и сапуна е открит през 18 в., т.е. те са го открили тогава....
За сравнение археологическите разкопки в Преслав, Червен, Провадия, Търново, ни разкриват, че българите от 8-14 в. не само са знаели що е то баня, ами са я и ползвали.
, "ПРЕКРАСЕН МИРИС - ЗАПАДНА ЕВРОПА", http://nikolaijambol.blogspot.com/2011/05/blog-post_30.html





цитирай
4. atil - Много показателен коментар Ауд...
24.09.2011 20:14
Много показателен коментар Аудане.Не случайно си адаш на Мадарския конник...В последния си постинг пуснах едно парче на Хулио Иглесиас на френски.Нещо го низвергнаха тоз хубав език за сметка на английския...А нашите освен сапун са ползвали и хума, то дори е по здравословно. А варта е известна от памтивека като универсално средство...Да не говорим за даровете на природата като конските фъшкии и кравешките барабонки..От първите се прави маис за замазване на подове и стени от плет.А вторите се мацват на плета да съхнат и след това се ползват в като дърва за пещ и в тяхната жар се пекат най-хубавите питки. Тъпите европейци и до ден днешен се вообразяват че хуните са яли сурово месо - щото не са познавали пъстърмата и сухия суджук,за подквасеното мляко да не говорим.
Те и сега не умеят да ги произвеждат както трябва...А кашкавала им мяза на трици...Ако не е Франция да ги отсрами в кулинарията ще си останат само с големите претенции.Това и малко на шега го казвам,но действително ако е за качества и достойнства на нашите и техните деди ония са доста по-долу...Ако сме били галеници на съдбата като тях а те са изпитали обратната страна на късмета сигурно още щяха да са в рамките на свещенния български каганат...Само че днес деградираме заедно и еднакво успешно.Нищо че те го правят в условията на висок жизнен стандарт а ние в условията на нисък.
цитирай
5. анонимен - darven Княз Михаил
19.03.2012 10:55
Атиле, въпросите са на Княз Михаил. какъв княз Борис.... Това за Борис е късна измишльотина също като камъка от Балши..
цитирай
6. atil - Княз са го наричали по християнския ...
19.03.2012 17:35
Княз са го наричали по християнския канон християните,техните управници и писатели.За тях има един император и той е римския т.е. по това време Византийския( в т.нар. Втори Рим).Българските църковни писатели наричат всичките ни владетели до Бориса - Князе а след него - Царе.На практика владетелите на България винаги са били - Канове,Кагани т.е. - императори.Този статут Симеон го възтановява след 893 г. в новите условия под формата - Цар и Царство.
За разлика от хартията ,камъка много по-трудно се поддава на фалшификации и благодарение на древната традиция при нас българите, тази каменна летопис е изиграла изключително важна роля!
Вярно,че има подобно име в българската традиция преди християнския период,но то не е Михаил а Микаил или Микола - от Мак -Ула(Син на вълка).Такова е било шаманското име на Кан Куртбат(Кубрат) и на бащата на Самуил(записано като "Никола".Нищо чудно ,че при евреите ,които активно са заимствали от древните булгари в Близкия изток, това име под формата - Михаил го дали на един от най-важните архангели - воини.
Борис е традиционно българско име и е засвидетелствано за този владетел и в древнобулгарските летописи от Волжка България! Само това, лично за мене е напълно достатъчно...
В блогорола си сложих линк с информация специално за Св.Цар Борис-Михаил, макар да не ми е най-големия любимец,но му признавам таланта на политик от който всеки и днес има на какво да се поучи.Това ,че на запад са го наричали само - Михаил вообще не означава,че преди да се кръсти не се е казвал - Борис.
Който иска повече информация тук има предостатъчно по въпроса:
http://www.pravoslavieto.com/life/05.02_sv_tsar_Boris.htm
цитирай
7. starkmaster - Пълни глупости
25.01.2013 13:14
Пълни глупости-Тангра, тенгрианство, тюрки, "Джагфар Тарихи"
цитирай
8. atil - На пълните глупаци като starkma...
25.01.2013 14:38
На пълните глупаци като starkmaster , освен глупости и виртуални видения друго какво може да им се вижда и привижда...?!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 5102136
Постинги: 546
Коментари: 2601
Гласове: 3496
Архив
Календар
«  Ноември, 2022  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930