Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.02.2015 17:01 - Хроника от времето на Иван Александър от ХІV в. пише, че България е била създадена през 680 г.
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 5837 Коментари: 6 Гласове:
2

Последна промяна: 05.02.2015 17:05

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
            През ХІV в. български преводач се заема, по нареждане на цар Иван Александър (1331-1371), с трудната задача да преведе стихотворната хроника на Константин Манаси от ХІІ в., като спази размера и даде адекватни български думи на гръцките. Това, според специалистите, бележи "етап в развитието на книжовния език" (с. 31, Иван Буюклиев).

image

Освен това, българския преводач е бил и историк, той въвежда допълнителни 19 сведения в хрониката, които липсват при Манасий, и които засягат българската история. Всичките 19 добавки, направени от българския преводач в Манасиевата хроника, за да се отличават от преводния текст, са изписани от него с ...червено мастило.

           Ето най-важното сведение: „При Константин Брадати стана шестият вселенски събор. При този цар Константин българите преминаха през Дунава и отнеха на гърците тази земя, в която живеят и досега, след като ги разбиха. Тази земя преди това се наричаше Мизия. Тъй като бяха многочислени, те изпълниха и тая и оная страна на Дунава, чак до Драч и по-далече, защото власи, и сърби, и прочия, всички са едно” (Хрониката на Константин Манаси., С. 1992, с. 143,144).

             Шестият Вселенски събор е открит на 7 ноември 680 г. в Константинопол.

          Какво се знае за горната добавка на българския преводач? "Разположението на тази добавка в Cod.Vat.Slavo 2,fr.124r твърде интересно. Първата част от нея ("При Константин Брадати стана шестият вселенски събор") е на 7 и 8 ред отгоре надолу (на осмия ред започва обяснителна бележка-приписка на латински език). Следва миниатюра представяща същото събитие (Вж. Дуйчев. И. Миниатюрите на Манасиевата летопис. С., 1964, №45). Под миниатюрата е изписана останалата част от добавката..."(с. 234). Ето:

image

 

Как да разбираме този пасаж?

"...Тъй като бяха многочислени, те изпълниха и тая и оная страна на Дунава, чак до Драч и по-далече, защото власи, и сърби, и прочия, всички са едно”(Хрониката на Константин Манаси., С. 1992, с. 143,144)".

        За да се разбере какво има предвид българския книжовник във връзка с   горния пасаж, е необходимо да се знаят и другите негови добавки към Манасиевата хроника. Така напр., когато Манасий пише за Новохудоносор и съобщава колко земи е превзел, българския преводач прави следната добавка: "От този Новохудоносор халдейското, асирийското, мидийското и вавилонското царство бяха едно" (с. 64).

 Тоест, българския преводач, по отношение на пасажа, че "власи, и сърби, и прочия, всички са едно" има предвид, че са подчинени от българите...




Гласувай:
3


Вълнообразно


1. aboychev - ИЛИ ПЪК СЕ ИМА ПРЕДВИД
05.02.2015 20:21
че "власи, и сърби, и прочия, всички са едно" има предвид, НЕ че са подчинени от българите..., АМИ
ЧЕ СЕ СЪЩО СА БЪЛГАРИ НО НАРИЧАНИ ЗА РАЗГРАНИЧЕНИЕ С РОДОВИТЕ СИ ИМЕНА
цитирай
2. letopisec - 1. aboychev -
06.02.2015 09:11
Как да разбираме този пасаж?

"...Тъй като бяха многочислени, те изпълниха и тая и оная страна на Дунава, чак до Драч и по-далече, защото власи, и сърби, и прочия, всички са едно”(Хрониката на Константин Манаси., С. 1992, с. 143,144)".

За да се разбере какво има предвид българския книжовник във връзка с горния пасаж, е необходимо да се знаят и другите негови добавки към Манасиевата хроника. Така напр., когато Манасий пише за Новохудоносор и съобщава колко земи е превзел, българския преводач прави следната добавка: "От този Новохудоносор халдейското, асирийското, мидийското и вавилонското царство бяха едно" (с. 64).

Тоест, българския преводач, по отношение на пасажа, че "власи, и сърби, и прочия, всички са едно" има предвид, че са подчинени от българите...
цитирай
3. letopisec - Забелязах, че някакъв тракедон...
06.02.2015 09:14
Забелязах, че някакъв тракедониски сайт Популярна история, който бълва простотиите на Павел Серафимов-Спароток в промишлени количества, си е позволил да плагиатства от мен само този цитат, представяйки, че това е всичко, което казва Манасиевата хроника за българите: "...Тъй като бяха многочислени, те изпълниха и тая и оная страна на Дунава, чак до Драч и по-далече, защото власи, и сърби, и прочия, всички са едно”(Хрониката на Константин Манаси., С. 1992, с. 143,144)"...........О, неразумний тракедонисти и Вие антибългари, техни ктитори, нима сте решили, че не останаха истински Българи в България, които да защитят Българщината? Всуе се морите, тракедонисти!!!
цитирай
4. aboychev - ТАМ Е РАБОТАТА ЧЕ ОТ ЕДНОТО НЕ СЛЕДВА
06.02.2015 14:50
ДРУГОТО
ПРИЛАГАНЕТО НА АНАЛОГИЯТА КАТО ПРИНЦИП ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ НА ТЕЗА, НЕ Е НАУЧЕН АРГУМЕНТ
ТУК АНАЛОГИЯТА СЕ ЯВЯВА ЕДНО ПРОКРУСТОВО ЛОЖЕ, ПРИ КОЕТО ОТ ЕДИН ТЕКСТ СЕ ПРАВЯТ "ЗАКЛЮЧЕНИЯ КЪМ ДРУГ ТЕКСТ, И НА СПИСВАЧА СЕ ВМЕНЯВА СМИСЪЛ КОЙТО ТОЙ НЕ Е ИЗРАЗИЛ.
ТВЪРДЕНИЕТО ТИ ЧЕ ПРЕВОДАЧА Е ИМАЛ ПРЕДВИД ТОВА ИЛИ ОНОВА ИЗИБЩО НЕ ОЗНАЧАВА СЕ СЪЩИЯТ Е ИМАЛ ПРЕДВИД ТОВА КОЕТО ТИ ТВЪРДИШ, ЗАТОВА ТВЪРДЕНИЕТО ТИ МОЖЕ ДА Е ЕДНА ТВОЯ ТЕЗА, НО НИЩО ПОВЕЧЕ, ТО НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ ЗАКЛЮЧЕНИЕ, КАКВОТО СИ ПОЗВОЛЯВАШ ДА ПРИЛАГАШ.
ТОВА Е РАЗЛИКАТА МЕЖДУ НАУКА И ПОЛИТИКА.
С ТВОЕТО СЪЖДЕНИЕ ТИ РАЗГРАНИЧАВАШ И ПРОТИВОПОСТАВЯШ власи, и сърби, и прочия НА БЪЛГАРИТЕ КОИТО СПОРЕД ТЕБ ГИБИЛИ ПОДЧИНИЛИ
НО ПРЕВОДАЧА КАЗВА ЧЕ, всички са едно, А НЕ ЧЕ СА РАЗЛИЧНИ.
ПРОБЛЕМЪТ ТИ Е ЧЕ АКО УВАЖИШ НАПИСАНОТО ОТ АВТОРА власи, и сърби, и прочия, всички са едно, ЗЕЙВА ДУПКАТА НА СкЛАВИЯНСТВОТО, ЗАЩОТО АКО ВСИЧКИ СА ЕДНО -Т.Е. БЪЛГАРИ, ТО ТОГАВА ОТКЪДЕ ДА СЕ НАМЕРЯТ ПЛЕМЕНА ЗА СкЛАВиЯНИ !
цитирай
5. letopisec - 4. aboychev
07.02.2015 11:48
За щастие не само преводача и аз, но и десетки други сериозни автори, твърдят, че сърби и българи не са едно, драго Прокрустово ложе...
цитирай
6. aboychev - ТОЧНО НАКА И ДРУГИ АВТОРИ
07.02.2015 16:21
ТВЪРДЯТ,
И НИЩО ПОВЕЧЕ
ПРЕВОДАЧА НЕ ТВЪРДИ ТОВА
ТИ МУ ВМЕНЯВАШ ТАКОВА ТВЪРДЕНИЕ
И ТОЧНО ТУК ТИ Е АНТИНАУЧНИЯТ ПРОБЛЕМ
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11484075
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ