Постинг
09.03.2015 11:07 -
Най-важните символи и гербове на родове, градове и губернии на българите
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 18714 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 21.03.2016 20:19

Прочетен: 18714 Коментари: 2 Гласове:
4
Последна промяна: 21.03.2016 20:19


Тамгата на рода Дуло
Единия от най-древните летописи на този сборник("Джагфар тарихи") - "Хон китаби" - "Книга за хуните", Кул Гали, (1242 г.) ни съобщава, че всички тамги, така или иначе са свързани с героите на българските митове - алпите(духовете). Така и тамгата на рода на българските царе - Дуло - бил знака -

.jpg)
Паметник на писателя и политика Кул Гали във Волжка България днес
Както казват преданията, в едно много далечно време Туран се опитала да създаде за предците на българите и за целия Волго-Урал легендарната държава Туран и даже самата тя и станала владетелка(затова Волго-Урала го наричали отначало Туран или Иске Туран - Стари Туран). Освен това, царете от рода Дуло се считали за потомци на Туран. Очевидно, вследствие на това тамгата Туран, станала тамга на рода Дуло. Но по-късно в знака Туран започнали да виждат изображението "балта"(брадва) -


А защо в тамгата на рода Дуло влизали брадва и лък? Ами защото, именно тези предмети в епохата на формирането на държавността, получили при българите значение на символи на държавната власт(брадвата - власт над горските територии а лъка - власт над степните територии).
Само че в българската хералдика знака -

Знака "балтавар" увенчавал дръжките на българските знамена и се изобразявал на българските монети.

През средновековието знамената на Дунавска България били увенчани с тризъбец и носели чевения цвят на стяга на асите(азите)! Това продължило и през Второто българско царство!
"Конската опашка", която упорито продължават да я спрягат като българско "знаме" е била хоругва - духовен, религиозен символ - свръзка косми от белият жертвен кон в чест на Тангра! Могли са бъдат и от гривата а не непременно от опашката...Този символ, за който се считало, че осигурява подкрепата на Бога в мир и бран го окачвали на тризъбец или на копие. Наричали го бунчук. Бурбонската лилия - монархическият символ на Европа има за поизход същият този Дулуски Тризъбец:

Това скоро професорите и дейците служещи на отдела на ЦК на БКП - "Пропаганда и агитация" из интернет и в сферата на образованието и науката, скоро няма да го забележат... Но затова пък, понеже все още имаме нещо като демокрация, хората могат да го научат от блога на Атил. Дори само този простичък и елементарен факт ни говори категорично, че характера и съдържанието на средновековна България е бил български а не славянски или тракийски!!!
Към XV в. тази тамга придобила красива лирообразна форма(знак - № 1 - от изображенията на гербовете в Приложението). Тъй като Киевска Рус била някога част от българската държава, а и управляващата я династия - "Рюриковичи" - също се явявала като клон на българския род Дуло, то тамгата "балтавар" станала герб на Древноруската държава и на Украйна по названието "тризъбец". А намиращите се под влиянието на древноруската старина болшевишки художници, развили същият този български знак "балтавар" в изображението "сърп и чук"(знак №2). Интересно е, че един от българските градове в Украйна се нарекъл "Балтавар", но в по-късно нреме неговото име загубило крайното си "Р" и приело формата "Полтава" !
Гербът на Идел

Мнозина сега си задават въпроса: а какъв е бил герба на древната българска държава ? Както е известно, държавата на българите(след легендарния Турански период) съществувала отначало, от 15 хил.пр. н. е. до VII в. под името Идел, а от VII в. до XVI в. - под името Булгар(Булгария). "Джагфар тарихи" съобщава, че герб на Идел бил знак №3 -


Знамето Булгар
"Бури Баш" бил и първият герб на българската държава.
Стрелата при българите се явявала като символ на войната и също се изобразявала на герба неслучайно. Именно алп Бури се считал за Дух на воинската слава и победата(оттук и едно от неговите имена "Барин", което означава - "воинска победа", "победа").
В чест на най-знаменития древнобългарски цар Буртас, управлявал Идел през VII в. пр.н.е., знака "Булгар" - "Бури Баш" - "Барин Джар" получил още едно название - "Тамгата на Буртас".
По-късно българските царе започнали да се считат за потомци на Искандер Зулкарнайн(Александър Македонски), и знака "Бури Баш" получил и пето название "Тамгата на Искандер". Освен това, както отбелязва Кул Гали, в знака "Бури Баш някои почнали да виждат стрела и опънат лък, затова сред народа станала популярна една легенда за произхода на "Герба на Буртас". Според нея, веднъж Идел бил нападнат от враг, който поискал капитулацията на българите. В отговор българският цар изпратил на противника стрела - символ на войната и независимостта. От това време, казва легендата, герб на държавата станало изображението на лък и стрела. Както и да е било, но "Бури Баш"(същият - "Булгар", "Барин Джар", "Тамгата на Буртас", "Тамгата на Искандер") станал символ на независимостта и свободолюбието на българския народ.
Гербове на древните български столици
В по-късни времена, както отбелязват българските летописци, герб на България обикновенно ставал герба на столичния град.
Древни столици на България били следните градове: в VII в. - Фанагория( на български Банджа, Иске Банджа, Эчке(Вътрешен) Болгар, Иске Болгар), в Дунавска България - Плиска(на български Билсага), през VII - XIV в. Киев(на български Аскал, Бащу, Кук-Кули, Шамбат, Кий), в Дунавска България - Преслав, Охрид(Кизил по български), Търново(Торнаба по български), през X - XIII в. - Болгар(Улуг Болгар, Ибрагим), през XII - XIII в.- Буляр(Биляр, Болгар), през XIII - Нур(Шам) - Сувар.
А г. Казан(Учел, Агикюл, Болгар ал Джадид, Газан, Казан) бил столица на България сравнително неотдавна - през XIV - XVI в.(до московския погром през 1552 г), и затова в почетният списък на древните столици не го включват.
Герб на българската Фанагория било изображението на легендарната столица на Иделския цар Джам-Иджик -

Българската Фанагория("Вътрешен Болгар") била варварски унищожена през 966 г. от войската на киевския княз Светослав, а по-голямата част от оцелялото българско население се преселило в г. Нова Банджа в Жигулевския край.
Герб на Киев бил знак №13 -

Герб на г.Болгар бил Крилатия барс - знак №14 ; други варианти - знаците - 15 и 16. Същият знак го наричали и "билсага"("победител:) и бил герб на първата столица на Дунавска България - Плиска(Билсага) -


.jpg)
.jpg)
Тенгрианска хералдическа символика от Дунавска България - XII - XIV в.
В древнобългарската хералдика отличителна черти на духовете-алпи били: рога и крилата. Затова Бури-Барс бил изобразен на българската тамга крилат. Макар до нас да са достигнали и изображения на Барса с рог. А окръжаващите Крилатия Барс "израстъци"(знак №14) се явяват схематически изображения на шестолъчния знак на Бога-Тангра и означават, че град Болгар се явява Богохраним и свещен(религиозен) център. СЪЩОТО СЕ ОТНАСЯ И ЗА ГРАД ПЛИСКА-БИЛСАГА! И ЯВНО ИМЕННО ТОВА Е ПРИЧИНАТА СЛЕД ПОКРЪСТВАНЕТО, СТОЛИЦАТА ДА СЕ ПРЕМЕСТИ В ПРЕСЛАВ! Макар, че и в последната българска столица Търново присъства традицията тенгрианската българска хералдика и в архитектурата и в изображенията на сечените монети. Очевидно е че преместването на столицата от Плиска в Преслав е било по политически причини.
Герб на град Буляр отначало бил един от вариантите на шестокрайния знак на Тангра(знак №18) -

Герб на град Нур(Шам) - Сувар била "Суварската тамга"(знак №19) -

Гербове на българските Илове-Губернии
В България през IX - XIII в. се наброявали 12 губернии(илове, вилаети), а през XV - XVI в. 8 и всяка от тях имала свой герб( почти винаги съвпадащ с герба на губернската столица). Летописа на Гази-Барадж(1246 г.) запазил за нас изображенията на гербовете на българските губернии от IX - XIII в.
Тамгата на на губернията Бийсу( която получила през XIII - XIV в. името на своя център - гр. Нукрат) много приличала на герба на рода Дуло знака -

Интересно, че московските власти, които завладели в 1489 г. западната част на българската губерния Нукрат(Вятка по руски), запазили за града Нукрат(Вятка, съвремения г. Киров) неговият стар герб - лъка и стрелата.
Гербът на Болгарския ил, била тамгата на г. Болгар.
Тамгата на Суварския ил бил герба на неговия главен град, Нур-Сувар.
За герб на Байтюбинския ил( през XIII в. започнал да се нарича Чалла-Черемшански или Камска губерния) служела тамгата на неговия главен град Буляр.
Тамга на Мардан-Белакския ил и на неговия център - житулевския град Банджа бил Фанагорийския герб(знак №10), тъй като в Нова Банджа голяма роля играели изселниците от Стара Банджа - Фанагория.
Герб на Саксинския ил се явявала тамгата на неговия главен град - Саксин-Болгар, върху която имало изображение на гарван във вид на "четирилистно цвете" в кръг - знак №20 -

Алп Карга се считал за покровител на обикновенните хора, затова неговото изображение било върху знамената на българските земеделци и занаятчии, които възставали срещу феодалния гнет.
За тамга на ила Тамта( който бил преименуван при царя Габдула Челбир в 1193 г. на Башкорт или Башкирия) служела "Тамгата Чакчак" -

.jpg)
Беркут, който се оглежда за плячка. Един от най-опасните хищници от сем. Ястребови. Размаха на крилете му достига до 2 м. Този вид птици са били широко използвани за лов и разузнаване от българите. Включително и в Дунавска България по време и на Второто българско царство. Предполагам, че името на г. Берковица идва именно от тази птица.
Нейната тамга, според легендата, била герб на държавата Туран, центърът на която се намирал на територията на Башкирия. А Кул Гали дава подробно обяснение на "Тамгата Чакчак" - знак №22 -





Българите толкова обичали Чакчак, че я изобразявали върху своите изделия, монети, по стените на храмовете( например върху стените на булярската мечеть Кунгош и уфимската мечеть Буркут а в Дунавска България са секли монети и е намерен сребърен пръстен в Търново с изображение на Чакчак).
През XV в. московските владетели приели титлата "велики князе на България" и обявили българската "Тамга Чакчак - Беркут" за герб на Московско-Руската държава(под названието "Двуглав орел").
Интересно, че г.Уфа бил основан от българите близо до мястото, където се намирал жертвеник("уфа") на жителите на древната столица на Туран - гр. Эрги. Затова след построяването на града Уфа през 1185 г. знака на Чакчак станал негова тамга.
Тамга на българския ил Тубджак, заемащ територията на Северен Казахстан и Южен Сибир, било изображението на Духа на изобилието Самар във вид на Конник и под името "Ътлар" - "Конник" - знак №27.

Самите казахи наричали тази българска тамга: "борона", и тя останала в изменена форма(знак №28) герб на Стария Жуз на казахите до XX в.
Върху герба на ила Ура( заемащ отначало територията на Урал и Северен Сибир, а след това - само на Урал) бил запечатан алпа на мъдростта и зимата Тайгас или Къш Тархан във вид на бял бор( знаци № 29 -

Тамга на ил Байгул, център на който бил гр. Пелъм(Балин), било изображението на прамайката на българите - алп-бика Байгул във вид на риба - знаци № 31 -

Това не било случайно - нали самата алп-бика, както казвали, изплувала във вид на огромна риба от океана в р. Об, затова тази тази сибирска река българите я наричали и Байгул. Тя обичала също да взема облика на змия и различни земноводни( в частност на жаба), затова и влязла в руските приказки под името - "Царевны-Лягушки".
Герб на ил Мартюба( преименуван през XIII в. в Казански ил), а също и на гр. Казан бил знака на Ага(Голям) Барадж - знак 33 -

Интересно, че цял ред български родове( джулут, батбай, албан, алан, ердим, елаур, сабан, багил) имали тамги, в основата на които били чертите на знака Ага Барадж. Очевидно, представителите именно на тези родове господствали в Мартюба и основали Казан, затова и техният родов герб станал тамга на ила и на гр. Казан.
Тамгата на Кашанския ил( той бил ликвидиран през XIII в. и територията му влязла в Казанския и Чалла-Черемшанските илове) и неговият център - гр. Кашан (знак №25, 34) - съдържа - знак 34 -

Кул Гали писал, че основата на населението в Кашан в началото съставили изселниците на Хорезмийския балик(укрепен квартал, укрепление) на гр. Болгар, който особено почитал Ашна, и вероятно затова герб на града станала тамгата на Кашан-бика.
През 1236 г. част от кашанците, опасявайки се от нападение н ататарите, избягали в Казан, където основали знаменинтата казанска мечеть, Туба джами - в памет на едноименната им кашанска мечеть.
Символи на българската митология
От най-известните български символи се откроява на първо място шестокрайната звезда


Този знак българите изсичали върху монетите си, изобразявали г овърху стените на храмовете си, върху надгробнит екамъни, върху царските вещи.
Знака на Тангра символизирало и ястието Учпочмак - "триъгълник"(отначало това била ритуална храна).
Друг знаменит български символ била свастиката - знак № 35 -

Към любимите символи на българите се отнася и тамгата на Арча - знаци № 36 -


Кул Гали преразказал един мит по този повод:
Веднъж Арча разбрала, че алпа на дъжда и гърма Кубар, който я обичал, безпричинно я изревнувал от алпа Бури( понеже ги видял заедно) и решил да го убие с мълния. Когато срещнала алпа Аудана, тя поискала неговият прекрасен плащ от барсова кожа.
"Но това е особен подарък за мен - от Бури! - възкликнал Аудан. - Когато аз поразих Аждаха - убиеца на сина на Бури, Кичи-Бориса, то Бури ми подари този барсов плащ на Кичи-Бориса и каза, че с това ме признава за негов син. Мога ли аз да предам такъв дар на друг?" - Точно заради това, да спася Бури от беда ти искам този плащ! - казала му Арча. Така на Аудан му се наложило да уважи молбата и. Само че веднага отишъл при Бури и му разказал за случилото се. Бури усещайки нещо лошо се втурнал заедно с Аудан към Арча. Между това Кубар, както разчитала Арча, помислил плаща между клоните за алпа Бури и ударил по него с мълния. Арча веднага избухнала в пламъци. Когато Кубар видял своята грешка, се разкаял за постъпка си, но вече било късно. Преди да изгори, Арча успяла да разкаже за случилото се на успелия да дойде пръв Бури. Вълка се хвърлил в пламъците за да спаси алп-биката.
Огънят на добрата Арча не му причинил вреда. Но от този момент погледът на Бури станал огнено-очистителен и можел да изпепелява и да превръща в камък злите духове и неправедните хора... Хората вярвали, че Тангра преселил алп-биката в друга арча, в която вече никой не можел да я намери. Но всяка арча от този момент станала охранително и очистително дърво за българите.

Осемлистната тамга - знак №39 -

Линк(Сылка) на русском языке:
atil.blog.bg/history/2012/05/04/vajneishie-simvolyi-i-gerbyi-rodov-gorodov-i-gubernii-bulgar.949493
ПРИЛОЖЕНИЕ
(1).gif)
източник: ДТ, т.2, изд. 1994 г. г.Оренбург, стр.143 - 151
Нова редакция на "Падането на Казан...
Хан Крум срещу Никифор : Битка при Върби...
Факти в Българската история
Хан Крум срещу Никифор : Битка при Върби...
Факти в Българската история
СЕДМОЛЪЧКАТА - "РОЗЕТА" ОТ ПЛИ...
Правителствената ужасяваща история на чо...
Френска маршова песен: Chanson de l'oign...
Правителствената ужасяваща история на чо...
Френска маршова песен: Chanson de l'oign...
Търсене
Блогрол
1. Българските малцинства и общности в чужбина
2. Балкарска кула
3. Двери БГ(Православен сайт)
4. Велики учени(нобелисти) за вярата в Бога
5. Профила ми във Фейсбук
6. Истината за българите от Старото Отечество
7. Страницата на Джагфар Тарихи
8. ЖИВAТA ПAМЕТ: Блог за българска история + Чaсти от неиздaдените у нaс 2 и 3 том нa сборникa Джaгфaр тaрихи - нa бългaрски и руски език
9. Вълчият аул(групата ми във Фейсбук)
10. Канала ми в ю туб
2. Балкарска кула
3. Двери БГ(Православен сайт)
4. Велики учени(нобелисти) за вярата в Бога
5. Профила ми във Фейсбук
6. Истината за българите от Старото Отечество
7. Страницата на Джагфар Тарихи
8. ЖИВAТA ПAМЕТ: Блог за българска история + Чaсти от неиздaдените у нaс 2 и 3 том нa сборникa Джaгфaр тaрихи - нa бългaрски и руски език
9. Вълчият аул(групата ми във Фейсбук)
10. Канала ми в ю туб