Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.11.2015 23:11 - Илия войник отива
Автор: atil Категория: История   
Прочетен: 8982 Коментари: 9 Гласове:
7

Последна промяна: 11.01 21:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Стана дума неотдавна за една песен, която според мен е по-стара от цитираните в публикацията тук : "Две стари капански песни и последните десетилетия на средновековна България" - Тук:

atil.blog.bg/history/2015/11/03/dve-stari-kapanski-pesni-i-poslednite-desetiletiia-na-sredno.1404318

Та желанието ми сега е да изложа текста на тази песен тук.

image


Освен това дължа няколко думи за старите капанци, каквито са останали те в детските спомени. И тук пак ще ползвам последната книжка за капанците на братовчеда Пламен с чиито писания общо-взето съм съгласен. Още повече, че последният път е ползвал трудовете на военния психолог и основоположник на социологията в България - Тодор Панов. А на всички просветени хора по света и у нас е ясно, че навсякъде спрягания и цитирания марксист Иван Хаджийски не може да му се опре и на малкия пръст на него, по нито един повод :

: "... Аутсайдери ли са капанците в сегашния си начин за справяне с проблемите? Традиционната им пестеливост, мотивация за постижения, борбеност и уважение към образованието сигурно помагат да се каже "не"! Капанците от последните столетия са егалитарни, те не признават много много авторитети и напъчени люде. Генетичната им експресия обаче е силно намалена, поради бракове с хора от други етнографски групи и пречи на капанската идентичност. За нея пречи и разселването на капанците по цяла България и по света. В това обаче няма нищо лошо, защото развитието е продукт и на различия и на разнообразие, на движения. Мога да кажа обаче убедено - и най-бедният капанец в някои отношения може да превъзхожда друг, който се пише за богаташ. Брандирането и етикетирането на капанците не винаги обаче е в положителна светлина. Това идва от хиперболизацията на някои техни черти като пестеливост и упоритост, работохолизъм, консерватизъм и непоказване на някаква завишена емоционалност. Неглижирането на специфичните и характерни черти на капанеца идва от профанацията и агресията на други етнографски групи, които не виждат собствената си физиономия, изпълнена с противоречия и елемантаризма им от наблюденията на поведението на капанеца.
Да разбереш човек, който едновременно е упорит, смирен, вътрешно непремирим, експлозивен, приятелски настроен, понякога зъл, насмешлив и спазващ собственни правила и разбирания не е лъжица за всяка уста.

Мога да кажа някои неща за старите капанци, условно отделени тук от 60-те г. на XIX в. до 60-те г. на XX в.
Водещ поминък е бил земеделието. Първи наченки на по-сериозно частно притежание на поземлена собственост има от 70-те година на XIX в. След Освобождението се закупуват земи на ниски цени от бягащите турци или просто се заграбват гори и площи от общинското притежание. Категоризацията до масовата колективизация е следната:

Бедни собственици 10 - 12 дка
Дребни собственици 40 - 60 дка
Средни собственици 40-80 дка
Богати собственици 80 - 200 дка
Едри собственици над 200 дка

Добавъчен поминък е градинарството, лозарството и бостанджийството.


image

На снимката е друг популярен сорт пък от моето детство - памид.

По този повод мога да посоча следното. Според М.Йонов(1972) капанците криели всичко от еничарите, но най-много виното. Кой сега си спомня местните сортове грозде: мънда, кечи мемеси(продълговато зърно), резекия(гроздът е голям, рехав, със средна плътност, а зърната са яйцевидни, продълговати, тъмновиолетови до черни, месести, хрупкави, с приятен вкус), кокорко(бяла бреза, мисирчино, древник) за бяло вино - зърната са малки, закръглени, жълто-зелени или кехлибарени, с редки черни точици), цензо(всъщност то е "сензо" - френски сорт с едро зърно, продълговато, кожица- тънка, крехка, тъмносиня, с обилен восъчен налеп и бодленце н авърха, консистенция - месесто-сочна, вкус - хармоничен), афузали( всъщност не е адекватен напълно на сорта болгар) и др. Кой помни, че капанците в Сеново не садели лозе в сряда и петък, а в другите дни се изисквало при садене месечината да е пълна? Има ли още в Сеново джибри и батлаци от 200 и 500 литра. В двора на дядо ми имаше.

Животновъдството се изразявало в гледане на овце, говеда, коневъдство(не за всекиго), домашно свиневъдство и домашно птицевъдство и тук-таме пчеларство.

Жилищата в Сеново.


image

Сдурма(лоджа, чардак) със синия и трикраки столчета


Най-често срещани са уземните и наземните двуделни и триделни къщи. Различията в имущесвеното състояние на стопаните са се виждали предимно в големината на къщата и двора, в портите, в оградите, в броя на стопанските постройки. Вътрешното разпределение се състои най-често от следните помещения:
Къщата или голямата къща е стаята с кивгир(огнище, оджак, баджа). В нея има:
. полици(лаички);
. одър за дрехи;
. одър за атлите(атели, юргани) - ичени и постелки за легло;
. ниши(дулапе);
. водник(до вратата за окачване на съдове за вода);
. кош или съндък за брашно до стената;
. ракла
. подът е от мекина(месена ситна плява), делник застлан срогозка, а празник с черга;
. синия(нисичка кръгла маса) - под окачалките за котлите;
. трикраки столчета(скомене).
Собата е стая за целогодишно ползване с много функции: за домашна работа, за спане, за настаняване н ародилката, за посрещане на гости. Обгрижвана е с отопление през зимата, най-вече с килван(зидана печка, джамал). Мястото между килвана и задната стена е "кът". Той най-топло и уютно. Има още одър за атели и завивки, съндъци с чеиз, полици, стенни долапи(по-рядко). Подът от глина или дъски задължително е постлан с черги. Тук е и огледалото, покрито с пешкир от двете му страни. На стените има украса.
Малката къща е помещение, което в различните капански села има различни функции - склад, пишник(пещник, кухня), място за скрити ценности, лятно помещение за готвени и пр.


image

image

Традиционна триделна къща от с. Сеново, втората половина на XIX в.
.....................

И накрая текста на въпросната песен, която е от Сеново и в книжката попада в раздела "Други песни", може би исторически...

Илия войник войник утива

Илия кон кувеши
Майка му нога държеши
Невеста диван седеши
И си Илия питаши
Илия либе Илия
За куга да са надявам
Надявай ми се невесто
Ду дванайсет гудини
Аку ду тогас ни са върна
Ти се невесто ужени
Чакала гу невяста
Дванайсет гудини
И гудина гу натчакала
Тугас са невяста ужени
Ут де са пътник задади
Зачука пътник завика
На шарените портички
Бабичко мила и драга
Защо ми редиш и плачиш
Как да ни плача пътнико
Имъх син Илия
И той вуйник утиде
Стана тринайсет гудини
Имаши си млада невяста
И тя са нес ужени
Бабичко мила и драга
А мога ли да ги настигна
Можиш пътнику можиш
Аку си конче прежалиш
Пътник си конче прежали
Зачука пътник зъвика
На невестините портички
Излязла да му утвори
Нейната малка зълвичка
Пътниче странно пътниче
Защо ми викаш и чукаш
Чул съм нивяста имати
И мене дари дарети
Ут мен и пръстен нусети
Куга си пръстен видяла
Невяста си була фърлила
И си на зълва думаши
Този е пръстен Илиев
И ас си утивам с Илия.


Източник:  "Капанци и текстове на капански народни песни от гр.Сеново". П.Радев, С. Цанков, Пловдив, 2015 г.




П.П. Подбрах и четири клипа от моя канал в Ю туб от плейлистата за автентичен фолклор от Североизточна България











Гласувай:
7



1. atil - Много пъти сме чували народните ...
21.11.2015 01:21
Много пъти сме чували народните поговорки, но дали сме ги разбрали? Няма да е лошо да се вслушаме в мъдростта на предците си!
.........
Ако гониш два заека, не можеш да хванеш нито един .
Ако имаш вино за напиване, аз нямам глава за разбиване.
Ако не знаеш доста, не си залагай главата.
Ако не помогне правината, кривината - никога.
Ако попът се напива, народът не изтрезнява .
Ако слушаш хората, можеш в морето да ловиш зайци, и риба - в гората .
Ако тежи на квачка да мъти, пилци не може да отвъди .
Ако тръгнеш по пчелата, ще те отведе на меда; ако тръгнеш по бръмбара, ще те отведе на сметта.
Ако хвърляш зад себе си, ще намериш пред себе си.
Ако ще се давиш, не се мъчи в плитка вода.
Без жена къща - без кофа кладенец.
Брат брата не храни, ама все го брани / ама тежко му, който го няма /
В сляпо царство който е с едно око той царува .
Видяла свинята рогозка, па поискала и постеля.
Всеки тегли чергата към себе си .
Вятърът големите дървета катуря, а малките превива.
Гдето дума не помага, там тояга.
Гостенин яде що му дадат, не що иска.
Грък циганин надлъгва.
цитирай
2. atil - Дваж лисица в капан не влиза. Дваж ...
21.11.2015 01:26
Дваж лисица в капан не влиза.
Дваж мери, веднъж режи.
Дето е тънко, там се къса.
Един се е родил да сее, друг - да пее.
Езикът по-зле сече и от ножа.
Зряла круша сама пада.
Изпърво посей, после пожъни.
Кажат ли на едно куче " бясно е " то и да не е, ще побеснее.
Каквото повикало, такова се и обадило.
Каквото си надробиш, такова ще сърбаш.
Както му свирят, така играе.
Какъвто светецът, такъв и тамянът.
Клин клин избива.
Който бяга от дъжд, на град налита.
Който зло мисли, зло и намира.
Който иде полека, той отива далеко.
Кръвта вода не става.
Когато глупавият говори, умният мълчи.
Малкото камъче претуря колата.
Мисълта ражда действието.
На всяко гърне меродия.
На краставичар краставици не се продават.
На лъжата краката са къси.
Не гони пръдльо, да не го направиш юнак .
Не питай старило, питай патило.
От всяко дърво свирка не става.
Парен каша духа .
По дрехите посрещат, по ума изпращат.
Под вола теле търси.
Приятел в нужда се познава.
Рано пиле рано пее.
Рибата още в морето, той приготвил тигана.
С огън шега не бива.
Страх лозе пази.
Така баба знае, така и бае.
Тамън за вълка приказват, а той в кошарата.
Трима хайдути, девет капитана.
Удряй циганчето, доде не е счупило тиквата .
Ум царува, ум богува, ум патки пасе .
Храни куче, да те лае.
Цар далеко, Бог - високо .
Циганин цар станал и най-напред обесил баща си.
Циганин, кога има петмез, не може да заспи, докато го не изяде.
Чисто сребро го ръжда не хваща .
Човек дорде се пази, и Бог го пази.
Юнак без рана не може.

Повече тук: http://bulgarfolklore.blogspot/2008/07/blog-post_26.html
цитирай
3. syrmaepon - Харесва ми всичко, песента за Илия. ...
21.11.2015 10:43
Харесва ми всичко, песента за Илия. Също и "Брат брата не храни, ама все го брани / ама тежко му, който го няма /". Да са живи капанците и всички българи, дано и да добруваме !
цитирай
4. bojil - Чудесна статия, прекрасна песен, ...
21.11.2015 12:43
Чудесна статия,прекрасна песен,похвално поднесен материал- поздравления!!!
цитирай
5. viva1122 - Atil - Поздравления!
21.11.2015 17:44
Поздравления за постинга и поговорките! Някои знам, други - не!
--------
Да разбереш човек, който едновременно е упорит, смирен, вътрешно непремирим, експлозивен, приятелски настроен, понякога зъл, насмешлив и спазващ собственни правила и разбирания не е лъжица за всяка уста.
-----------
Мои добри познати/мъже и жени/ до голяма степен отговарят на това описание :)
цитирай
6. atil - Човъркаше ме за тази песен а и за к...
21.11.2015 19:18
Човъркаше ме за тази песен а и за къщата, затова реших да ги изкарам. Благодаря за хубавите думи и вниманието!
цитирай
7. atil - Всъщност този текст на песента е ...
21.11.2015 20:17
Всъщност този текст на песента е възможно най-кратката редакция. Някъде до към края на 60-те, 70-те години на 20-я век още имаше живи хора, които помнеха стари песни на които не се знаят годините. С продължителност по час и повече - с пеене, разказване, под съпровод на гъдулка, акордеон и т.н. Като дете съм слушал такива песни по седенки и събирания, където са ме водили родителите ми. Това е някъде от 1965 до 1970 г. Текстовете са най-различни - битови, юнашки, любовни и др. Лично аз като любознателно същество от най-ранна възраст съм разпитвал трите си прабаби и двамата прадядовци, които пък помнеха техните прабаби и прадядовци и техните разкази. Последният ми прадядо почина когато се уволних от казармата. Така че достоверни знания и познания от първа ръка за миналото съм имал изначално. Затова и всяка информация съм пресявал и осмислял още от началното училище и до университетите. Така се стигна и до летописите от Волжка България, които бяха приети почти от всички или на нож или с насмешка - а от мен спокойно и с интерес. А малко по-късно ми стана ясно, че става въпрос за съкровище...
цитирай
8. elcho - Рядко чета интересни постинги .
21.11.2015 21:18
Много ми хареса ! И незнам защо имаме само няколко сорта вино в България ? Та ти изброи толкова много ! Ние наистина не си знаем историята, а искаме да се гордеем .Поне виното да бяхме възродили ! Гърците с едно УЗО осраха цял свят, ама като дойдат в България и веднага си купуват Мастика да си носят там.
цитирай
9. cecobob - Прав е елчо
27.11.2015 12:58
Гърците славят узото, но предпочитат нашата мастика. Ние плюем нашата мастика и хвалим узото.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 5648258
Постинги: 555
Коментари: 2639
Гласове: 3660
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031