Постинг
07.02.2017 14:13 -
Кавкан(капкан, капаган) Петър
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 3106 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 05.07.2017 09:48

Прочетен: 3106 Коментари: 0 Гласове:
1
Последна промяна: 05.07.2017 09:48


Петър е български държавник и политик, велможа засвидетелстван в източниците по времето на каган(кан, канас) Борис - Михаил(852-889). Титлата кав(п)кан заемала първо място в ранглистата на българската държавна система от древни времена. Кавкана, капагана бил глава на правителството. Петър, който бил "близък роднина" на държавния глава, заемал второто място в държавата.

Борис I, картина на Димитър Гюдженов. Този голям български художник с усет към миналото много точно е предал духа и образите от онова време. Липсват може би само традиционните български шапки, с които българите не се разделяли по навик дори до края на 19-ти век...
Тук ще трябва да си представим и самия кавкан Петър, според мен може би този с брадата от наше ляво, гледайки картината. Този който си държи ръцете отзад...
Да си припомним част от чиновата система при българите по време на управлението на Хунската династия в Европа:
"... Булюмар влязал в легендите на русинските предци под името "Будимир".
От негово време в общественното и държавно устройство се закрепили следните звания:
- сабан - лековоъражен воин, опълченец, наемен войник.
- бури("вълк") - гвардеец(по-късно почнали да ги наричат "улани").
- багаин - среден офицер, можещ да командва до 100 воини.
- шад багаин - старши офицер , можещ да командва до 1000 воина(багаините можели да носят шлемове с бичи рога).
От багаините нагоре длъжностите можели да се заемат само от аристократи.
- тархан - крупен военачалник, можещ да командва от 1000 войника нагоре.
- сабан тархан - командващ лековоъражените части, наемниците и опълченците.
- джури тархан - командващ опитните тежковоъражени воини(рицари - от средата на аристокрацията).
- бури тархан - командващия на гвардейските части.
- багил(боил) - областен началник, генерал, командващ отделно подразделение до 10 хиляди воина.
- бахадир,кермек - почетно звание за храброст и заслуги.
Българската войска по правило била обърната с лице на юг и се деляла на "център", "ляво" и "дясно" крило.
- урус сабан - подразделение определено да започне атаката.
- курен тархан - началник на дворцовото стопанство, обоза и министър на икономиката
- капаган - военен министър и по правило глава на правителството.
Булюмар пренесъл столицата на Идел от Поволжието в Кара Саклан(Украйна) в основаната от него ставка Кан-Балин(бъдещия Киев). Там и починал а киевския хълм където го погребали получил неговото име Шеке("Щек" или "Щековица" по русински. ...".
От Тук: atil.blog.bg/history/2011/04/30/svedeniia-za-bulgarskite-bylgarskite-care-ot-vsichki-dinasti.738829
По-нататък ще дам още два линка за събитията от времето на каган Борис-Михаил Покръстителя, обаче първо за титлите, че упражненията и разсъжденията, спекулациите не спират по този въпрос... Тук в блога има и публикация с доказателства за това, че Първото българско царство е било каганат а не княжество или кралство. Т.е. до официалното признаване на царска титла на българския държаван глава, който в случая бил Петър I, нашата страна е каганат(империя) управлявана от канове, кагани.
Въпреки че Симеон I постоянно се титулува като "цар" а някои монаси наричат Борис "княз" а някои "цар", други източници пък си посочват, че е каган. Много се спекулира с т.нар. Именник, който е късен препис от 16 век в Русия и там владетелите са наречени - "князе". Това е по руската и славянска традиция, българските автори пък не въднъж наричат скандинавските, славянските или византийските велможи и управници по български - бек(княз), урумкан, рум баба(византийския император). Дори комунистите в България през 1990 г. свикнали с тяхната система на титулуване нарекоха българския президент - председател... И ако някои български монаси пишели "княз" по-късно то си е тяхна слабост, но кавкан Петър е засвидетелстван като кавкан например а не като кавкняз на Борис...
Борис-Михаил изравнил по права славяните и неговата политическа групировка имала пълната им подкрепа.
Майка му била славянска наложница а самия той бил поставен на власт още малолетен от охридския болярин Карамат(кавкан Исбул), подобно на предшественика си и на неговия предшественик...Той дори отишъл на р.Брегалница в Македония да получи властта. По този начин кавкан Исбул седейки си в Охрид като регент, дърпал конците и управлявал цялата държава. Само че този път, вече доста възрастен Исбул-Карамат не си направил добре сметката. За да запази властта за себе си и за потомците си Борис решил да смени властта на водещите родови групировки в страната и да си осигури силна подкрепа и завинаги. За целта решил, че трябва да въведе християнството в България и да си осигури подкрепата мнозинството от кръстените вече славяни, на Византия и на славянизираните български родове. И като балансира между Рим и Константинопол да запази имперския и равноправен статут на България спрямо тях(това не е цел на нито една новопокръстена държава в Европа и никой не води подобна борба за равноправие, българите дори разрушили догмата на триезичието на Църквата...).
Но трябвало да направи и отстъпки, първото условие от страна на Византия било да отпадне договора от 716 г., който дотогава урегулирал отношенията между двете страни. Повечето войни между България и Византия дотогава били заради нарушаването на този договор от страна на Византия.
Борис успял в намеренията си, още повече, че заради опозицията на другата групировка той загубил вече няколко войни и положението му ставало несигурно. Бунта на болярите срещу него не успял защото с хитрост успял да плени водачите им. По-късно заради отказ да се кръстят мнозина били обезглавени, между тях и стареца Карамат-Исбул...
Трябва да се подчертае и друго - ролята на Симеон I за въвеждането на азбуката - кирилица на езика на българските славяни за официален и богослужебен в България!
Нещо повече, именно Симеон бил причината т.нар. Вещий Олег да въведе кирилицата и в Киевска Рус, далеч още пред приемането на християнството там. Събора от 893 г. бил по инициатива на Симеон и с подкрепата на баща му, който до смъртта си вече имал най-силните позиции в страната... Така пишат и авторите от Волжка България, че именно Симеон е причината кирилицата да стане държавна азбука в България.
До 893 г. в България се пишело, и кръщавало на четири езика и азбуки - гръцки, латински и на българските две наречия с техните рунни писмена.
Линк : Из политическата история и дипломация на Първото Българско Царство:
atil.blog.bg/history/2011/09/17/iz-politicheskata-istoriia-i-diplomaciia-na-pyrvoto-bylgarsk.821550

Останки от Големият дворец в Плиска
Сега да продължим за кавкан Петър. Името му се споменава за пръв път през 866 г., когато пристигнал в Рим, начело на българската делегация. От името на своя владетел той донесъл много дарове за светите места и на папа Николай I. Кавканът връчил на Николай I и оръжието, с което Борис възтържествувал над противниците си, когато смазвал антихристиянския бунт.
Петър изявил желанието на българите да признаят върховенството на Римската църква, при положение, че папата признае самостоятелността и независимостта на българския църковен диоцез.
Кавканът връчил на Николай I и 106 въпроса: от тях Борис желаел да узнае тайните на християнската вяра от най-големия църковен авторитет, с една дума той искал вярата по неговата земя да бъде "без петно и бръчка".
(Линк за въпросите: Кан(каган, кънас, "Княз") Борис I и неговите въпроси към римския папа Николай-1 - atil.blog.bg/history/2011/09/20/kan-kniaz-boris-i-i-negovite-vyprosi-kym-rimskiia-papa-nikol.823234)
Папата отговорил обстойно на всички въпроси, но съзнателно отбягнал да се произнесе за бъдещето на българската църква. За кавкан Петър, който отнесъл в България папското послание, това явно било свързано с много разочерования.
Впоследствие отношенията между България и Рим преминали през големи изпитания - в основата на всичко стоял отказът на Римската църква да се произнесе категорично за църковната самостоятелност на българите( а това автоматически водело и до политическия статут на страната в новите християнски условия, европейските корени на отношенията са още от времето на Атила, през Кубрат и Аспарух та до промяната с която се наел Борис..).
През 869 г. кавкан Петър пристигнал повторно в Рим, където бил приет от новия папа Адриан. Той му връчил писмо от кагана Борис, в което настойчиво се изразявало желанието на българите да им бъде ръкоположен за архиепископ дякон Мартин. Въпреки настояването на Петър папата не взел категорично становище - увъртанията свидетелствали, че българската делегация няма да се сдобие с утвърдителен отговор. Последвали енергични действия от страна на българите, които се свързани отново с личността на кавкан Петър.
През февруари 870 г. в Цариград приключили заседанията на вселенския църковен събор, който постигнал обединението на църквите. На 4 март по време на тържественото заседание в църквата "Св.София" било съобщено за пристигането на българската делегация начело с кавкан Петър. Той бил приет от събора: след задължителните приветствия Петър се обърнал към присъстващите с думите, че неговият господар Борис иска да узнае на коя църква трябва да се подчиняват българите. Въпросът смутил и разтревожил папските пратеници - те скочили и заявили, че този проблем е вече окончателно решен и българите са длъжни да се подчиняват на римския апостолически престол. Кавканът отговорил, че в момента действително е така и, като се обърнал към източните патриарси, заявил: "Вие отсъдете на коя от двете църкви, Източната или Западната, трябва да се подчиняваме."
Всъщност се разигравал предварително режисиран спектакъл, договорен между българския и византийския държавен глава. Изпълненията му било възложено на българската дипломация начело с кавкан Петър, който се справил блестящо със задачата си. Не знам доколко читателите ще направят връзка между някогашната българска монархо-имперска самостоятелна политика и дипломация, която е продължена и през 13-14 век, и дори през Третото българско царство и републиканската морионетна и упадъчна от средата на 20-ти век досега...
Междувременно инициативата взели източните патриарси, които се представяли за незаинтересовани от случая. Те запитали българите: "Когато завзехте отечеството си, какви свещеници намерихте, гръцки или латински?". Кавкан Петър не пропуснал възможността да подчептае, че прадедите му завладели отечеството си с оръжие в ръка и добавил, че заварили там гръцки свещеници. След дълги препирни въпросът бил решен в полза на Цариградската патриаршия. Кавкан Петър получил съборно решение, което узаконявало станалата промяна. Като се възползвал умело от съперничеството между Рим и Цариград, Борис успял да се сдобие със самостоятелна църква начело с архиепископ грък, който обаче се назначавал със съгласието на българския кан.
В Рим не загубили надеждата да върнат отново България в папския диоцез. Новият папа Йоан VIII изпратил няколко писма до България; едното било адресирано лично до кавкан Петър(април 878). Като припомня услугите му за сближаването между България и Рим, папата убеждава Петър да употреби влиянието си върху Борис и да го върне отново към Римската църква. Накрая се четат уверения в приятелство, примесени тук там със заплахи, в случай, че българите не потърсят правилния път. През май 879 г. папата изпратил ново писмо до Петър с повторна покана за действия в интерес на Римската курия, но както първото, и това послание останало без отговор.

Голям български държавник бил Кан Крум, който дори без да налага единна религия върху поданиците си успял да ги обедини под короната. А отношението на кавкан Петър към Рим, в случая е напълно адекватно, като на човек принадлежащ към достоен господарски род и народ.
Спомнете си и думите на самия Крум: "Като не щеш мира на ти секира!".
Известно е, че каган Борис се проявил в историята повече като политик и дипломат отколкото като държавник. Особено при реализирането на политиката си за постигане на самостоятелност на българската църква.
С утвърждаването на политическия статут на новата християнска държава се заел сина му Симеон, който заменил гръцкия архиепископ с български патриарх, а при внука му Петър I той бил напълно осъществен, когато бълг. държавен глава станал първия цар-василевс неромей в света. Кaкво по-голямо рaвнопрaвие. и изрaвнявaне с тогaвaшните "велики сили" в християнския свят би могло дa имa...
Но поне част от дипломатическите успехи на Борис се дължат и трябва да се отдадат(и то съвсем заслужено) на кавкан Петър - човекът, който реализирал на практика замислите и кроежите.
При отговорните си мисии Петър проявил изключителна гъвкавост и прекрасно се ориентирал в обстановката. Няма съмнение, че част от тактическите ходове на българската дипломация, предприети по време на самите преговори, са също негово дело. "Добрият човек Петър"(както го назовава един съвременик) е измежду онези големи мъже на българите през IX в., които позволяват на България да запази своето величие и могъщество и като християнска страна в новите условия.

Осн. източници: ДТ, изд. Болгaр иле, Оренбург, Кaзaн 1993-97 г., 1,2,3 том
; Кой кой е в Средн.България,ист. справочник, Просвета, София, 1994г.

Борис I, картина на Димитър Гюдженов. Този голям български художник с усет към миналото много точно е предал духа и образите от онова време. Липсват може би само традиционните български шапки, с които българите не се разделяли по навик дори до края на 19-ти век...
Тук ще трябва да си представим и самия кавкан Петър, според мен може би този с брадата от наше ляво, гледайки картината. Този който си държи ръцете отзад...
Да си припомним част от чиновата система при българите по време на управлението на Хунската династия в Европа:
"... Булюмар влязал в легендите на русинските предци под името "Будимир".
От негово време в общественното и държавно устройство се закрепили следните звания:
- сабан - лековоъражен воин, опълченец, наемен войник.
- бури("вълк") - гвардеец(по-късно почнали да ги наричат "улани").
- багаин - среден офицер, можещ да командва до 100 воини.
- шад багаин - старши офицер , можещ да командва до 1000 воина(багаините можели да носят шлемове с бичи рога).
От багаините нагоре длъжностите можели да се заемат само от аристократи.
- тархан - крупен военачалник, можещ да командва от 1000 войника нагоре.
- сабан тархан - командващ лековоъражените части, наемниците и опълченците.
- джури тархан - командващ опитните тежковоъражени воини(рицари - от средата на аристокрацията).
- бури тархан - командващия на гвардейските части.
- багил(боил) - областен началник, генерал, командващ отделно подразделение до 10 хиляди воина.
- бахадир,кермек - почетно звание за храброст и заслуги.
Българската войска по правило била обърната с лице на юг и се деляла на "център", "ляво" и "дясно" крило.
- урус сабан - подразделение определено да започне атаката.
- курен тархан - началник на дворцовото стопанство, обоза и министър на икономиката
- капаган - военен министър и по правило глава на правителството.
Булюмар пренесъл столицата на Идел от Поволжието в Кара Саклан(Украйна) в основаната от него ставка Кан-Балин(бъдещия Киев). Там и починал а киевския хълм където го погребали получил неговото име Шеке("Щек" или "Щековица" по русински. ...".
От Тук: atil.blog.bg/history/2011/04/30/svedeniia-za-bulgarskite-bylgarskite-care-ot-vsichki-dinasti.738829
По-нататък ще дам още два линка за събитията от времето на каган Борис-Михаил Покръстителя, обаче първо за титлите, че упражненията и разсъжденията, спекулациите не спират по този въпрос... Тук в блога има и публикация с доказателства за това, че Първото българско царство е било каганат а не княжество или кралство. Т.е. до официалното признаване на царска титла на българския държаван глава, който в случая бил Петър I, нашата страна е каганат(империя) управлявана от канове, кагани.
Въпреки че Симеон I постоянно се титулува като "цар" а някои монаси наричат Борис "княз" а някои "цар", други източници пък си посочват, че е каган. Много се спекулира с т.нар. Именник, който е късен препис от 16 век в Русия и там владетелите са наречени - "князе". Това е по руската и славянска традиция, българските автори пък не въднъж наричат скандинавските, славянските или византийските велможи и управници по български - бек(княз), урумкан, рум баба(византийския император). Дори комунистите в България през 1990 г. свикнали с тяхната система на титулуване нарекоха българския президент - председател... И ако някои български монаси пишели "княз" по-късно то си е тяхна слабост, но кавкан Петър е засвидетелстван като кавкан например а не като кавкняз на Борис...
Борис-Михаил изравнил по права славяните и неговата политическа групировка имала пълната им подкрепа.
Майка му била славянска наложница а самия той бил поставен на власт още малолетен от охридския болярин Карамат(кавкан Исбул), подобно на предшественика си и на неговия предшественик...Той дори отишъл на р.Брегалница в Македония да получи властта. По този начин кавкан Исбул седейки си в Охрид като регент, дърпал конците и управлявал цялата държава. Само че този път, вече доста възрастен Исбул-Карамат не си направил добре сметката. За да запази властта за себе си и за потомците си Борис решил да смени властта на водещите родови групировки в страната и да си осигури силна подкрепа и завинаги. За целта решил, че трябва да въведе християнството в България и да си осигури подкрепата мнозинството от кръстените вече славяни, на Византия и на славянизираните български родове. И като балансира между Рим и Константинопол да запази имперския и равноправен статут на България спрямо тях(това не е цел на нито една новопокръстена държава в Европа и никой не води подобна борба за равноправие, българите дори разрушили догмата на триезичието на Църквата...).
Но трябвало да направи и отстъпки, първото условие от страна на Византия било да отпадне договора от 716 г., който дотогава урегулирал отношенията между двете страни. Повечето войни между България и Византия дотогава били заради нарушаването на този договор от страна на Византия.
Борис успял в намеренията си, още повече, че заради опозицията на другата групировка той загубил вече няколко войни и положението му ставало несигурно. Бунта на болярите срещу него не успял защото с хитрост успял да плени водачите им. По-късно заради отказ да се кръстят мнозина били обезглавени, между тях и стареца Карамат-Исбул...
Трябва да се подчертае и друго - ролята на Симеон I за въвеждането на азбуката - кирилица на езика на българските славяни за официален и богослужебен в България!
Нещо повече, именно Симеон бил причината т.нар. Вещий Олег да въведе кирилицата и в Киевска Рус, далеч още пред приемането на християнството там. Събора от 893 г. бил по инициатива на Симеон и с подкрепата на баща му, който до смъртта си вече имал най-силните позиции в страната... Така пишат и авторите от Волжка България, че именно Симеон е причината кирилицата да стане държавна азбука в България.
До 893 г. в България се пишело, и кръщавало на четири езика и азбуки - гръцки, латински и на българските две наречия с техните рунни писмена.
Линк : Из политическата история и дипломация на Първото Българско Царство:
atil.blog.bg/history/2011/09/17/iz-politicheskata-istoriia-i-diplomaciia-na-pyrvoto-bylgarsk.821550

Останки от Големият дворец в Плиска
Сега да продължим за кавкан Петър. Името му се споменава за пръв път през 866 г., когато пристигнал в Рим, начело на българската делегация. От името на своя владетел той донесъл много дарове за светите места и на папа Николай I. Кавканът връчил на Николай I и оръжието, с което Борис възтържествувал над противниците си, когато смазвал антихристиянския бунт.
Петър изявил желанието на българите да признаят върховенството на Римската църква, при положение, че папата признае самостоятелността и независимостта на българския църковен диоцез.
Кавканът връчил на Николай I и 106 въпроса: от тях Борис желаел да узнае тайните на християнската вяра от най-големия църковен авторитет, с една дума той искал вярата по неговата земя да бъде "без петно и бръчка".
(Линк за въпросите: Кан(каган, кънас, "Княз") Борис I и неговите въпроси към римския папа Николай-1 - atil.blog.bg/history/2011/09/20/kan-kniaz-boris-i-i-negovite-vyprosi-kym-rimskiia-papa-nikol.823234)
Папата отговорил обстойно на всички въпроси, но съзнателно отбягнал да се произнесе за бъдещето на българската църква. За кавкан Петър, който отнесъл в България папското послание, това явно било свързано с много разочерования.
Впоследствие отношенията между България и Рим преминали през големи изпитания - в основата на всичко стоял отказът на Римската църква да се произнесе категорично за църковната самостоятелност на българите( а това автоматически водело и до политическия статут на страната в новите християнски условия, европейските корени на отношенията са още от времето на Атила, през Кубрат и Аспарух та до промяната с която се наел Борис..).
През 869 г. кавкан Петър пристигнал повторно в Рим, където бил приет от новия папа Адриан. Той му връчил писмо от кагана Борис, в което настойчиво се изразявало желанието на българите да им бъде ръкоположен за архиепископ дякон Мартин. Въпреки настояването на Петър папата не взел категорично становище - увъртанията свидетелствали, че българската делегация няма да се сдобие с утвърдителен отговор. Последвали енергични действия от страна на българите, които се свързани отново с личността на кавкан Петър.
През февруари 870 г. в Цариград приключили заседанията на вселенския църковен събор, който постигнал обединението на църквите. На 4 март по време на тържественото заседание в църквата "Св.София" било съобщено за пристигането на българската делегация начело с кавкан Петър. Той бил приет от събора: след задължителните приветствия Петър се обърнал към присъстващите с думите, че неговият господар Борис иска да узнае на коя църква трябва да се подчиняват българите. Въпросът смутил и разтревожил папските пратеници - те скочили и заявили, че този проблем е вече окончателно решен и българите са длъжни да се подчиняват на римския апостолически престол. Кавканът отговорил, че в момента действително е така и, като се обърнал към източните патриарси, заявил: "Вие отсъдете на коя от двете църкви, Източната или Западната, трябва да се подчиняваме."
Всъщност се разигравал предварително режисиран спектакъл, договорен между българския и византийския държавен глава. Изпълненията му било възложено на българската дипломация начело с кавкан Петър, който се справил блестящо със задачата си. Не знам доколко читателите ще направят връзка между някогашната българска монархо-имперска самостоятелна политика и дипломация, която е продължена и през 13-14 век, и дори през Третото българско царство и републиканската морионетна и упадъчна от средата на 20-ти век досега...
Междувременно инициативата взели източните патриарси, които се представяли за незаинтересовани от случая. Те запитали българите: "Когато завзехте отечеството си, какви свещеници намерихте, гръцки или латински?". Кавкан Петър не пропуснал възможността да подчептае, че прадедите му завладели отечеството си с оръжие в ръка и добавил, че заварили там гръцки свещеници. След дълги препирни въпросът бил решен в полза на Цариградската патриаршия. Кавкан Петър получил съборно решение, което узаконявало станалата промяна. Като се възползвал умело от съперничеството между Рим и Цариград, Борис успял да се сдобие със самостоятелна църква начело с архиепископ грък, който обаче се назначавал със съгласието на българския кан.
В Рим не загубили надеждата да върнат отново България в папския диоцез. Новият папа Йоан VIII изпратил няколко писма до България; едното било адресирано лично до кавкан Петър(април 878). Като припомня услугите му за сближаването между България и Рим, папата убеждава Петър да употреби влиянието си върху Борис и да го върне отново към Римската църква. Накрая се четат уверения в приятелство, примесени тук там със заплахи, в случай, че българите не потърсят правилния път. През май 879 г. папата изпратил ново писмо до Петър с повторна покана за действия в интерес на Римската курия, но както първото, и това послание останало без отговор.

Голям български държавник бил Кан Крум, който дори без да налага единна религия върху поданиците си успял да ги обедини под короната. А отношението на кавкан Петър към Рим, в случая е напълно адекватно, като на човек принадлежащ към достоен господарски род и народ.
Спомнете си и думите на самия Крум: "Като не щеш мира на ти секира!".
Известно е, че каган Борис се проявил в историята повече като политик и дипломат отколкото като държавник. Особено при реализирането на политиката си за постигане на самостоятелност на българската църква.
С утвърждаването на политическия статут на новата християнска държава се заел сина му Симеон, който заменил гръцкия архиепископ с български патриарх, а при внука му Петър I той бил напълно осъществен, когато бълг. държавен глава станал първия цар-василевс неромей в света. Кaкво по-голямо рaвнопрaвие. и изрaвнявaне с тогaвaшните "велики сили" в християнския свят би могло дa имa...
Но поне част от дипломатическите успехи на Борис се дължат и трябва да се отдадат(и то съвсем заслужено) на кавкан Петър - човекът, който реализирал на практика замислите и кроежите.
При отговорните си мисии Петър проявил изключителна гъвкавост и прекрасно се ориентирал в обстановката. Няма съмнение, че част от тактическите ходове на българската дипломация, предприети по време на самите преговори, са също негово дело. "Добрият човек Петър"(както го назовава един съвременик) е измежду онези големи мъже на българите през IX в., които позволяват на България да запази своето величие и могъщество и като християнска страна в новите условия.

Осн. източници: ДТ, изд. Болгaр иле, Оренбург, Кaзaн 1993-97 г., 1,2,3 том
; Кой кой е в Средн.България,ист. справочник, Просвета, София, 1994г.
По документи за турското робство. Защо т...
Президентът Радев патрон на шествието на...
Делото на Паисий Хилендарски
Президентът Радев патрон на шествието на...
Делото на Паисий Хилендарски
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Българските малцинства и общности в чужбина
2. Балкарска кула
3. Двери БГ(Православен сайт)
4. Велики учени(нобелисти) за вярата в Бога
5. Профила ми във Фейсбук
6. Истината за българите от Старото Отечество
7. Страницата на Джагфар Тарихи
8. ЖИВAТA ПAМЕТ: Блог за българска история + Чaсти от неиздaдените у нaс 2 и 3 том нa сборникa Джaгфaр тaрихи - нa бългaрски и руски език
9. Вълчият стан(групата ми във Фейсбук)
10. Канала ми в ю туб
2. Балкарска кула
3. Двери БГ(Православен сайт)
4. Велики учени(нобелисти) за вярата в Бога
5. Профила ми във Фейсбук
6. Истината за българите от Старото Отечество
7. Страницата на Джагфар Тарихи
8. ЖИВAТA ПAМЕТ: Блог за българска история + Чaсти от неиздaдените у нaс 2 и 3 том нa сборникa Джaгфaр тaрихи - нa бългaрски и руски език
9. Вълчият стан(групата ми във Фейсбук)
10. Канала ми в ю туб