Постинг
24.08.2022 18:03 -
Древнобългарските символи
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 6413 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 27.01.2023 14:21
Прочетен: 6413 Коментари: 2 Гласове:
5
Последна промяна: 27.01.2023 14:21
Тук в блога вече има публикация на подобна тема, но тя се отнася за символи от тенгрианската религиозна митология, гербове на градове, области и родове. Има публикация и за знаковите шевици от народното изкуство - канатицата и елбетицата. Тук става въпрос за нещо друго и акцента е върху няколко други древни символа специално от Дунавска България, за които не е ставало дума досега.
Тези символи са добре познати на древните българи още преди трайното им заселване в земите на Балканите. Те са присъствали в украсите на ръкописни книги, в шевици на дрехи и тъкани, амулети и накити. Символът се възприема като етнокултурен код от средновековния българин, създаващ сигурност, самочувствие, себепознание, идентичност. Останал в паметта на етноса, символът се възприема като знак, който носи благослов, здраве, предпазва от зло, превръща се в послание към поколенията.
Древният символ „дълголетие” или „космическа костенурка” е открит сред ръкописи от първата половина на XV век (Четвероевангелие на йоромонах Никодим). Той доказва силата и устойчивостта на художествената традиция дори и в началните векове на османското владичество. Съставен е от символ квадрат, състоящ се от 16 квадрата. Той може да се получи на основата на древнобългарската матрица.
Квадратите са обединени от общите им диагонали. Този символ е познат от дървената врата на Хрельовата черква в Рилския манастир (1335 г.). Той се възражда в тъкани килими и дори в женски чорапи от XVIII-XIX в.
Мандалата е древен графичен модел на космоса. Не е донесен, нито е измислен в Индия а се среща на много места по света, без някой да го е носил там. Както е и при североамерикавските индианци или древните българи от Евразия. Чрез този символ се постига хармония между Земния и Небесния свят. Той е открит в Остромировото евангелие от 1056-1057 година, но и във фрагмент от мраморен фриз от Двореца във Велики Преслав (IX-X в.).
Планът на предхристиянската култова сграда, върху основите на която стъпва централния олтар на Голямата базилика в Плиска (IX в.) възпроизвежда модела на мандала.
Знакът „разцъфнал равнораменен кръст” (или плетеницата, за което се споменава във филмчето за Булгарите долу)вписан в кръг се среща врязан в каменен блок от Големия дворец в Плиска. Подчертано е култовото му и защитно предназначение. Същия знак може да се открие в основата на грузински килим „хали” от XIX в.
Древният знак бележи основните посоки на света и мястото на центъра.
П.П. Всъщност старите думи казват много. И за мандалата и плетеницата и плетовете...
Да видим за мандалото:
ма̀ндало — съществително име, среден род
Значение мн. ма̀ндала, ср. Заключалка на врата, голямо резе, което държи вратата затворена.
• Мандалото падна. — За нещо, което до този момент е било позволено, достъпно, но вече не е.
Т.е. пак за защита става дума. То и за нея има много фантазии а келтите например, знаят. Имат много талисмани с мандали и същия вид плетеница.
В Америка има много келти и знаят, сценаристите на фентъзи филми и сериали отдавна са сложили в ръцете на магьосниците да правят защитни стени от енергийни плетове и мандали.
Затова и горният кръст с "разцъфнало цвете" са го изсекли върху сградата на Големия дворец в Плиска, работното място на държавния глава. И един Господ знае по кое време се е случило.
Символи в българската везбена украса.
За два от тях, както споменах в началото вече сме писали тук. Но така или иначе болшинството от тези символи се оказа , че са свързани с Духове, Диви, Алпи, от старата религия, служещи на Бога, или ангели, архангели както са наричани в християнството.
Това са символи, вдъхновяващи човека за творчество, предпазващи от зло, носещи радост със своите хармонични съчетания, ритъм, симетрия и цвят, които са вплетени във везбената украса. Тя не остава изолирана от общата символика, напротив, вписва се в жизнената среда на българина от XIX в. Умението на майсторите на самоковската везба е да подберат главното и да отстранят излишното. В този смисъл самоковските шевици са великолепни цялостни монументални композиции, в които са наложени основните закони и правила на приложното изкуство.
Във всяка една шевица е закодиран древен символ. Заемайки точно определено място върху облеклото, шевицата е съобразена с пол, възраст, семейно и социално положение и изпълнява магическа „охранителна” роля.
Осн. източник: http://art.blog.libvar.bg/balgarskite-simvoli/#prettyPhoto
................................................
Другите две публикации на тази тема:
1. Най-важните символи и гербове на родове, градове и губернии на българите
От тук:
https://atil.blog.bg/history/2016/01/28/.1344342
2. Древните българи и канатицата, елбетицата...
От тук:
https://atil.blog.bg/history/2019/09/24/drevnite-bylgariti-i-kanaticata-elbeticata.1675588
Тези символи са добре познати на древните българи още преди трайното им заселване в земите на Балканите. Те са присъствали в украсите на ръкописни книги, в шевици на дрехи и тъкани, амулети и накити. Символът се възприема като етнокултурен код от средновековния българин, създаващ сигурност, самочувствие, себепознание, идентичност. Останал в паметта на етноса, символът се възприема като знак, който носи благослов, здраве, предпазва от зло, превръща се в послание към поколенията.
Древният символ „дълголетие” или „космическа костенурка” е открит сред ръкописи от първата половина на XV век (Четвероевангелие на йоромонах Никодим). Той доказва силата и устойчивостта на художествената традиция дори и в началните векове на османското владичество. Съставен е от символ квадрат, състоящ се от 16 квадрата. Той може да се получи на основата на древнобългарската матрица.
Квадратите са обединени от общите им диагонали. Този символ е познат от дървената врата на Хрельовата черква в Рилския манастир (1335 г.). Той се възражда в тъкани килими и дори в женски чорапи от XVIII-XIX в.
Мандалата е древен графичен модел на космоса. Не е донесен, нито е измислен в Индия а се среща на много места по света, без някой да го е носил там. Както е и при североамерикавските индианци или древните българи от Евразия. Чрез този символ се постига хармония между Земния и Небесния свят. Той е открит в Остромировото евангелие от 1056-1057 година, но и във фрагмент от мраморен фриз от Двореца във Велики Преслав (IX-X в.).
Планът на предхристиянската култова сграда, върху основите на която стъпва централния олтар на Голямата базилика в Плиска (IX в.) възпроизвежда модела на мандала.
Знакът „разцъфнал равнораменен кръст” (или плетеницата, за което се споменава във филмчето за Булгарите долу)вписан в кръг се среща врязан в каменен блок от Големия дворец в Плиска. Подчертано е култовото му и защитно предназначение. Същия знак може да се открие в основата на грузински килим „хали” от XIX в.
Древният знак бележи основните посоки на света и мястото на центъра.
П.П. Всъщност старите думи казват много. И за мандалата и плетеницата и плетовете...
Да видим за мандалото:
ма̀ндало — съществително име, среден род
Значение мн. ма̀ндала, ср. Заключалка на врата, голямо резе, което държи вратата затворена.
• Мандалото падна. — За нещо, което до този момент е било позволено, достъпно, но вече не е.
Т.е. пак за защита става дума. То и за нея има много фантазии а келтите например, знаят. Имат много талисмани с мандали и същия вид плетеница.
В Америка има много келти и знаят, сценаристите на фентъзи филми и сериали отдавна са сложили в ръцете на магьосниците да правят защитни стени от енергийни плетове и мандали.
Затова и горният кръст с "разцъфнало цвете" са го изсекли върху сградата на Големия дворец в Плиска, работното място на държавния глава. И един Господ знае по кое време се е случило.
Символи в българската везбена украса.
За два от тях, както споменах в началото вече сме писали тук. Но така или иначе болшинството от тези символи се оказа , че са свързани с Духове, Диви, Алпи, от старата религия, служещи на Бога, или ангели, архангели както са наричани в християнството.
Това са символи, вдъхновяващи човека за творчество, предпазващи от зло, носещи радост със своите хармонични съчетания, ритъм, симетрия и цвят, които са вплетени във везбената украса. Тя не остава изолирана от общата символика, напротив, вписва се в жизнената среда на българина от XIX в. Умението на майсторите на самоковската везба е да подберат главното и да отстранят излишното. В този смисъл самоковските шевици са великолепни цялостни монументални композиции, в които са наложени основните закони и правила на приложното изкуство.
Във всяка една шевица е закодиран древен символ. Заемайки точно определено място върху облеклото, шевицата е съобразена с пол, възраст, семейно и социално положение и изпълнява магическа „охранителна” роля.
Осн. източник: http://art.blog.libvar.bg/balgarskite-simvoli/#prettyPhoto
................................................
Другите две публикации на тази тема:
1. Най-важните символи и гербове на родове, градове и губернии на българите
От тук:
https://atil.blog.bg/history/2016/01/28/.1344342
2. Древните българи и канатицата, елбетицата...
От тук:
https://atil.blog.bg/history/2019/09/24/drevnite-bylgariti-i-kanaticata-elbeticata.1675588
Гнусна лъжа на един путински плъх
Безмилостната оценка на Макеавели за бъл...
ДОРИ НА 85 МОГАТ ДА ТИ ОТНЕМАТ ДЕВСТВЕНО...
Безмилостната оценка на Макеавели за бъл...
ДОРИ НА 85 МОГАТ ДА ТИ ОТНЕМАТ ДЕВСТВЕНО...
Следващ постинг
Предишен постинг
Здравй Атиле. Познати български символи, но на някои от тях не знае значението им и откъде идват. Мисля, че това са основните символи на българите. Не видях само седемлъчевата розета.
Поздрави!
цитирайПоздрави!
barin написа:
Здравй Атиле. Познати български символи, но на някои от тях не знае значението им и откъде идват. Мисля, че това са основните символи на българите. Не видях само седемлъчевата розета.
Поздрави!
Поздрави!
Да, сега се сетих, че имам нещо и за Народното изкуство. Там има един тепелик точно със седем края. Седмолъчката и вообще числото 7 също присъстват в народното изкуство.
От тук:
https://atil.blog/history/2019/10/03/bylgarskoto-narodno-izkustvo.1676691
Търсене
Блогрол
1. Българските малцинства и общности в чужбина
2. Балкарска кула
3. Двери БГ(Православен сайт)
4. Велики учени(нобелисти) за вярата в Бога
5. Профила ми във Фейсбук
6. Истината за българите от Старото Отечество
7. Страницата на Джагфар Тарихи
8. ЖИВAТA ПAМЕТ: Блог за българска история + Чaсти от неиздaдените у нaс 2 и 3 том нa сборникa Джaгфaр тaрихи - нa бългaрски и руски език
9. ВЪЛЧИ ВЪРВИЩА (групата ми във Фейсбук)
10. Канала ми в ю туб
2. Балкарска кула
3. Двери БГ(Православен сайт)
4. Велики учени(нобелисти) за вярата в Бога
5. Профила ми във Фейсбук
6. Истината за българите от Старото Отечество
7. Страницата на Джагфар Тарихи
8. ЖИВAТA ПAМЕТ: Блог за българска история + Чaсти от неиздaдените у нaс 2 и 3 том нa сборникa Джaгфaр тaрихи - нa бългaрски и руски език
9. ВЪЛЧИ ВЪРВИЩА (групата ми във Фейсбук)
10. Канала ми в ю туб