Постинг
24.08.2022 18:03 -
Древнобългарските символи
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 8198 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 27.01.2023 14:21
Прочетен: 8198 Коментари: 2 Гласове:
5
Последна промяна: 27.01.2023 14:21
Тук в блога вече има публикация на подобна тема, но тя се отнася за символи от тенгрианската религиозна митология, гербове на градове, области и родове. Има публикация и за знаковите шевици от народното изкуство - канатицата и елбетицата. Тук става въпрос за нещо друго и акцента е върху няколко други древни символа специално от Дунавска България, за които не е ставало дума досега.
Тези символи са добре познати на древните българи още преди трайното им заселване в земите на Балканите. Те са присъствали в украсите на ръкописни книги, в шевици на дрехи и тъкани, амулети и накити. Символът се възприема като етнокултурен код от средновековния българин, създаващ сигурност, самочувствие, себепознание, идентичност. Останал в паметта на етноса, символът се възприема като знак, който носи благослов, здраве, предпазва от зло, превръща се в послание към поколенията.
Древният символ „дълголетие” или „космическа костенурка” е открит сред ръкописи от първата половина на XV век (Четвероевангелие на йоромонах Никодим). Той доказва силата и устойчивостта на художествената традиция дори и в началните векове на османското владичество. Съставен е от символ квадрат, състоящ се от 16 квадрата. Той може да се получи на основата на древнобългарската матрица.
Квадратите са обединени от общите им диагонали. Този символ е познат от дървената врата на Хрельовата черква в Рилския манастир (1335 г.). Той се възражда в тъкани килими и дори в женски чорапи от XVIII-XIX в.
Мандалата е древен графичен модел на космоса. Не е донесен, нито е измислен в Индия а се среща на много места по света, без някой да го е носил там. Както е и при североамерикавските индианци или древните българи от Евразия. Чрез този символ се постига хармония между Земния и Небесния свят. Той е открит в Остромировото евангелие от 1056-1057 година, но и във фрагмент от мраморен фриз от Двореца във Велики Преслав (IX-X в.).
Планът на предхристиянската култова сграда, върху основите на която стъпва централния олтар на Голямата базилика в Плиска (IX в.) възпроизвежда модела на мандала.
Знакът „разцъфнал равнораменен кръст” (или плетеницата, за което се споменава във филмчето за Булгарите долу)вписан в кръг се среща врязан в каменен блок от Големия дворец в Плиска. Подчертано е култовото му и защитно предназначение. Същия знак може да се открие в основата на грузински килим „хали” от XIX в.
Древният знак бележи основните посоки на света и мястото на центъра.
П.П. Всъщност старите думи казват много. И за мандалата и плетеницата и плетовете...
Да видим за мандалото:
ма̀ндало — съществително име, среден род
Значение мн. ма̀ндала, ср. Заключалка на врата, голямо резе, което държи вратата затворена.
• Мандалото падна. — За нещо, което до този момент е било позволено, достъпно, но вече не е.
Т.е. пак за защита става дума. То и за нея има много фантазии а келтите например, знаят. Имат много талисмани с мандали и същия вид плетеница.
В Америка има много келти и знаят, сценаристите на фентъзи филми и сериали отдавна са сложили в ръцете на магьосниците да правят защитни стени от енергийни плетове и мандали.
Затова и горният кръст с "разцъфнало цвете" са го изсекли върху сградата на Големия дворец в Плиска, работното място на държавния глава. И един Господ знае по кое време се е случило.
Символи в българската везбена украса.
За два от тях, както споменах в началото вече сме писали тук. Но така или иначе болшинството от тези символи се оказа , че са свързани с Духове, Диви, Алпи, от старата религия, служещи на Бога, или ангели, архангели както са наричани в християнството.
Това са символи, вдъхновяващи човека за творчество, предпазващи от зло, носещи радост със своите хармонични съчетания, ритъм, симетрия и цвят, които са вплетени във везбената украса. Тя не остава изолирана от общата символика, напротив, вписва се в жизнената среда на българина от XIX в. Умението на майсторите на самоковската везба е да подберат главното и да отстранят излишното. В този смисъл самоковските шевици са великолепни цялостни монументални композиции, в които са наложени основните закони и правила на приложното изкуство.
Във всяка една шевица е закодиран древен символ. Заемайки точно определено място върху облеклото, шевицата е съобразена с пол, възраст, семейно и социално положение и изпълнява магическа „охранителна” роля.
Осн. източник: http://art.blog.libvar.bg/balgarskite-simvoli/#prettyPhoto
................................................
Другите две публикации на тази тема:
1. Най-важните символи и гербове на родове, градове и губернии на българите
От тук:
https://atil.blog.bg/history/2016/01/28/.1344342
2. Древните българи и канатицата, елбетицата...
От тук:
https://atil.blog.bg/history/2019/09/24/drevnite-bylgariti-i-kanaticata-elbeticata.1675588
Тези символи са добре познати на древните българи още преди трайното им заселване в земите на Балканите. Те са присъствали в украсите на ръкописни книги, в шевици на дрехи и тъкани, амулети и накити. Символът се възприема като етнокултурен код от средновековния българин, създаващ сигурност, самочувствие, себепознание, идентичност. Останал в паметта на етноса, символът се възприема като знак, който носи благослов, здраве, предпазва от зло, превръща се в послание към поколенията.
Древният символ „дълголетие” или „космическа костенурка” е открит сред ръкописи от първата половина на XV век (Четвероевангелие на йоромонах Никодим). Той доказва силата и устойчивостта на художествената традиция дори и в началните векове на османското владичество. Съставен е от символ квадрат, състоящ се от 16 квадрата. Той може да се получи на основата на древнобългарската матрица.
Квадратите са обединени от общите им диагонали. Този символ е познат от дървената врата на Хрельовата черква в Рилския манастир (1335 г.). Той се възражда в тъкани килими и дори в женски чорапи от XVIII-XIX в.
Мандалата е древен графичен модел на космоса. Не е донесен, нито е измислен в Индия а се среща на много места по света, без някой да го е носил там. Както е и при североамерикавските индианци или древните българи от Евразия. Чрез този символ се постига хармония между Земния и Небесния свят. Той е открит в Остромировото евангелие от 1056-1057 година, но и във фрагмент от мраморен фриз от Двореца във Велики Преслав (IX-X в.).
Планът на предхристиянската култова сграда, върху основите на която стъпва централния олтар на Голямата базилика в Плиска (IX в.) възпроизвежда модела на мандала.
Знакът „разцъфнал равнораменен кръст” (или плетеницата, за което се споменава във филмчето за Булгарите долу)вписан в кръг се среща врязан в каменен блок от Големия дворец в Плиска. Подчертано е култовото му и защитно предназначение. Същия знак може да се открие в основата на грузински килим „хали” от XIX в.
Древният знак бележи основните посоки на света и мястото на центъра.
П.П. Всъщност старите думи казват много. И за мандалата и плетеницата и плетовете...
Да видим за мандалото:
ма̀ндало — съществително име, среден род
Значение мн. ма̀ндала, ср. Заключалка на врата, голямо резе, което държи вратата затворена.
• Мандалото падна. — За нещо, което до този момент е било позволено, достъпно, но вече не е.
Т.е. пак за защита става дума. То и за нея има много фантазии а келтите например, знаят. Имат много талисмани с мандали и същия вид плетеница.
В Америка има много келти и знаят, сценаристите на фентъзи филми и сериали отдавна са сложили в ръцете на магьосниците да правят защитни стени от енергийни плетове и мандали.
Затова и горният кръст с "разцъфнало цвете" са го изсекли върху сградата на Големия дворец в Плиска, работното място на държавния глава. И един Господ знае по кое време се е случило.
Символи в българската везбена украса.
За два от тях, както споменах в началото вече сме писали тук. Но така или иначе болшинството от тези символи се оказа , че са свързани с Духове, Диви, Алпи, от старата религия, служещи на Бога, или ангели, архангели както са наричани в християнството.
Това са символи, вдъхновяващи човека за творчество, предпазващи от зло, носещи радост със своите хармонични съчетания, ритъм, симетрия и цвят, които са вплетени във везбената украса. Тя не остава изолирана от общата символика, напротив, вписва се в жизнената среда на българина от XIX в. Умението на майсторите на самоковската везба е да подберат главното и да отстранят излишното. В този смисъл самоковските шевици са великолепни цялостни монументални композиции, в които са наложени основните закони и правила на приложното изкуство.
Във всяка една шевица е закодиран древен символ. Заемайки точно определено място върху облеклото, шевицата е съобразена с пол, възраст, семейно и социално положение и изпълнява магическа „охранителна” роля.
Осн. източник: http://art.blog.libvar.bg/balgarskite-simvoli/#prettyPhoto
................................................
Другите две публикации на тази тема:
1. Най-важните символи и гербове на родове, градове и губернии на българите
От тук:
https://atil.blog.bg/history/2016/01/28/.1344342
2. Древните българи и канатицата, елбетицата...
От тук:
https://atil.blog.bg/history/2019/09/24/drevnite-bylgariti-i-kanaticata-elbeticata.1675588
Следващ постинг
Предишен постинг
Здравй Атиле. Познати български символи, но на някои от тях не знае значението им и откъде идват. Мисля, че това са основните символи на българите. Не видях само седемлъчевата розета.
Поздрави!
цитирайПоздрави!
barin написа:
Здравй Атиле. Познати български символи, но на някои от тях не знае значението им и откъде идват. Мисля, че това са основните символи на българите. Не видях само седемлъчевата розета.
Поздрави!
Поздрави!
Да, сега се сетих, че имам нещо и за Народното изкуство. Там има един тепелик точно със седем края. Седмолъчката и вообще числото 7 също присъстват в народното изкуство.
От тук:
https://atil.blog/history/2019/10/03/bylgarskoto-narodno-izkustvo.1676691
Търсене
Блогрол
1. Българските малцинства и общности в чужбина
2. Балкарска кула
3. Двери БГ(Православен сайт)
4. Велики учени(нобелисти) за вярата в Бога
5. Профила ми във Фейсбук
6. Истината за българите от Старото Отечество
7. Страницата на Джагфар Тарихи
8. ЖИВAТA ПAМЕТ: Блог за българска история + Чaсти от неиздaдените у нaс 2 и 3 том нa сборникa Джaгфaр тaрихи - нa бългaрски и руски език
9. ВЪЛЧИ ВЪРВИЩА (групата ми във Фейсбук)
10. Канала ми в ю туб
2. Балкарска кула
3. Двери БГ(Православен сайт)
4. Велики учени(нобелисти) за вярата в Бога
5. Профила ми във Фейсбук
6. Истината за българите от Старото Отечество
7. Страницата на Джагфар Тарихи
8. ЖИВAТA ПAМЕТ: Блог за българска история + Чaсти от неиздaдените у нaс 2 и 3 том нa сборникa Джaгфaр тaрихи - нa бългaрски и руски език
9. ВЪЛЧИ ВЪРВИЩА (групата ми във Фейсбук)
10. Канала ми в ю туб