Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.08.2012 15:35 - 8. РУСИЯ И БЪЛГАРИЯ 1584 - 1917 г. - втора част
Автор: atil Категория: История   
Прочетен: 5878 Коментари: 3 Гласове:
8

Последна промяна: 14.03.2016 11:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
Два всадника - башкири


Трябва да отбележим, че по времето на Екатерина II /края на XVIII в./ в Русия настъпва период на "просветения абсолютизъм", през който самодържавието не прилага масово избиване на населението и насилствено покръстване, а дори дава на мюсюлманите право на печат. Така до революцията произведението на българския поет Гали "Къса-и Юсуф" било издадено 80 пъти/ в съветско време - 3 пъти/, "История на България" има 6 издания/ в съветско време - нито едно!/.
Башкортите и всички други общности на българската народност ползвали от IX до XIX в. един и същ общобългарски литературен език - "Български тюрки" - и общобългарска писменост, основана на арабската графика, имали хилядолетни традиции.
В XIX в. М. Акмулла, Б.Ваисов, Х.Фаизханов, Т.Ячгул, Ш.Марджани, Гали Чокръй, К.Насър и др. известни български деятели от Казанския край и Башкортостан започнали създаването на нов общобългарски литературен език, по-демократичен/ т.е. по-близък до народния говор/, но на фонетичната основа на "българския тюрки". Този нов общобългарски литературен език бил създаден на границата на XIX - XX в.в. и получил завършена форма в произведенията на Р.Фахрутдинов и Г.Исхаки, Г.Тукай и М.Гафури. С други думи, при смегчения колониален режим българската народност живнала и разкършила рамене.

image

Като "кръвен налог" дълго време полунезависимите башкирски българи, които имали свои князе и общини, трябвало да дават войници на руската армия. Участвали активно в кампанията против Наполеон и стигнали до Париж. На картината техния лагер в околностите на Париж.

(Картините са на руския художник А.Островский от първата половина на 19 век)

Стреснато от този процес, руското самодържавие в XIX в. създало мрежа от руско-татарски школи и училища на Илмински - руски мисионер, радетел за асимилация на българите от руснаците посредством откъсването им от родовото име, история и култура. Тези "учебни заведения" внедрявали в съзнанието на учащите с преподаването на татаро-монголска история, че самите те произхождат от монголите и не са казански българи, а "татари". Освен това ги възпитавали на раболепие пред всичко руско и европейско.
Няколкостотин възпитаници на руско-татарски учебни заведения възприели прякора "татари", започнали да се считат за монголи и се поставили в услуга на руските колонизатори и шовинисти. По-интелигентните продажници между тях народът започнал да нарича "татарчевци", или по старому - татарски слуги.
В края на XIX в. най-мракобесната част от българските богаташи, произлезли от тези татарски слуги, решила да използва руската великодържавна традиция всички тюркски народи да бъдат наричани "татари", с намерението да ги обедини в една "татарска нация". Тази политика на "пантатаризъм" се явява като руска разновидност на пантюркизма, целящ пък обединяването на всички тюркски народи в единна тюркска нация.

Пантатаризмът бил удобен за споменатите си радетели - да установят с него свое икономическо и политическо господство над всички тюркски народи в Русия, както и да получат право на владение върху територията на погиналата в мрака на историята "татарска" кипчакска Орда. Представителите на черносотническата буржоазия също нарекли себе си "татари"и, разбира се, се слели с възпитаниците на руско-татарските училища в един общ "татарски" лагер, разпространявайки монголското си прозвище върху всички тюркоезични народи в Русия. Българите били залети от потоци долнопробна литература, в която всички общности на народността им/ мишари, казанци, башкири, и др./ били обявени за монголо-татари, а разбойническите "подвизи" на монголските и кипчакските ханове - възпявани възбог. Литературното обезпечаване на пантатарската пропаганда се вършело от "татарската" "писателска" и "учителска" интелигнция/ Ф.Арихман, Г.Ибрагимов, М.Султан-Галиев и още някои други/, която импонирала на разбойническата слава на Чингиз-хановата Монголска империя.

До революцията в 1917 г. опитите на "татаристите" да разпространят сред българския народ термина "татари" търпели неизбежен, позорен провал. Няколкостотин мюсюлмански богаташи, няколкостотин интелигенти и няколкостотин работници, откъснати от своята култура из руските градове - ето, това са всички ония, които наричали себе си "татари". Основната част от българската буржоазия и българската интелегенция се отнасяли подигравателно или иронично към мнимите "деца на Чингиз" и дори ги считали за ненормални.

image

Габдула Тукай. (Обаче, без да ги интресува кой е, и какво е писал, него и до днес го "титулуват", като "татарски поет"... Да са ви познати някои криминални рецидиви от съседна Македония...?!)


Нека всички проумеят -
има Българска земя.
И от завист да бледнеят,
че е дом на светлина.

Само знанията могат
този свят да променят.
На невежеството - Сбогом!
Ний пробуждаме се, брат!


Българският поет Габдулла Тукай, например, се присмива на един фанатик-татарист във фейлетона си "Отчет за изминалата година"/1912 г./преведен от Р.Башкиров, така: "Миналата година - пише някой си учител по име Ахмакшерик Сапсатасатаров се допрял до татарски джин(дух). И споменатият господин още през есента започнал да се побърква, печатайки почти всеки ден разни врели-некипели под названята "Татарски народ", "Татарска двойка", "Татарска ушанка", "Татарски галоши", "Татарски катък", "Татарски рога", с които пълни книжарниците. Макар че такива хора обикновено са запирани в "жълтия дом"(лудницата), работата тук е по-сложна: за да запрат този по своему луд националист, пристрастен да озаглавява всяка своя книга с татарско име, е нужна "татарска лудница", а такава  - за съжаление - нямаме. И човекът си ходи на свобода" / Г.Тукай, Избрано, т.II,Казан,19611 с.160/

ф.1image      ф.2 image  

На ф.1 Башкирска народна бродерия, на ф.2 капанска(Североизточна България-Разградско и Търговищко), и двете за едно и също нещо - алп-бика Туран, или Аби Армай, от някои туземци на изток наричана и Умай. А от недоучените учени -"Богинята-майка", която има множество превъплащения из огнищата на старите култури...
Тук думата ми е за друго, че прякора на народния цар Ивайло - Башкорд(Главорез) или както му казвали народните маси - Кордоквата,Бърдоквата, не е случаен и много е вероятно да си е бил разорен тукашен болярин...

http://atil.blog.bg/history/2012/07/09/legendata-za-imenata-na-ivailo-pyrviiat-haidutin-car.977363

Следва продължение





Гласувай:
8



1. minavamottuk - Харесвам историята
28.08.2012 15:44
и лекия разбираем стил от сдъвканата информация ,за повече не съм подготвена ,не съм изследовател и първоизточниците чета колкото да хвана чувството,не съм в състояние да обясня и приема,никой не е длъжен да ми дъвче,просто споделям защо това чета с цялото си внимание ,а преписите от източник директно ,прехвърлям по диагонал...
цитирай
2. atil - Ами. ., в моя случай тук в блога - т...
28.08.2012 15:58
Ами.., в моя случай тук в блога - такова каквото е. Аз си следвам мотото, за "малко известната история на българите и нещата от живота"! Старая се да съм директен и прям , авторите които почитам почти всички са с подобен стил и характер. И българските и чуждите.
В случая изкарвам книжката на А.Ашняки- башкирски българин, защото тя пък е хептен малко известна..Има още две части. След това се надявам на лъжите и мракобесието да има още един контрапункт! В България.
цитирай
3. tsvetanandreev - Пратих го във Фейсбук,
28.08.2012 19:09
и н Гугъл +...Дано помогна с разпространението на този материал.
Поздравления!
цитирай
4. atil - Благодаря г-н Андреев! И от името на ...
28.08.2012 20:53
Благодаря г-н Андреев! И от името на другите далечни българи също!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: atil
Категория: История
Прочетен: 5102179
Постинги: 546
Коментари: 2601
Гласове: 3496
Архив
Календар
«  Ноември, 2022  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930